Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

Publicerad 2017-02-13, 15:53

KAMPANJ. Centerpartiet hade planerat sin landsbygdskampanj och rullat igång den. Då kliver statminister Stefan Löfven ut på landet med kampanjfilm och allt. Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar verkar inte imponerad.

Dela med andra

Dagarna innan statminister Stefan Löfven gör ett nummer av sin turné på landsbygden, körde Centerpartiet ut sin landsbygdskampanj.
 
Kampanjen rullade igång under Centerpartiets kommundagar 3-4 februari med tal av partiledare Annie Lööf, och politiska förslag för landsbygden, bland annat slopad fastighetsskatt för tomma lokaler på landsbygden. Centerpartiet har även varit ute i landet och berättat hur många lokala jobb som skapas på förslaget om slopad arbetsgivaravgift för när en ny person plockas in på arbetsmarknaden: totalt 12 000. Budskapet för kampanjen lyder: Låt inte Sverige klyvas.
 
Kommunikationsavdelningen stärker kommunikationen med tre filmer som främst rullar ut på Facebook. I de tre filmerna möter publiken tre personer som har valt att stanna och skapa tillväxt i stället för att flytta till storstan.
 
– Vi vill dels visa att det finns hinder för landsbygdens utveckling och att medan städerna går som tåget, halkar landsbygden efter. Dels tror vi att utvecklingen går att vända eftersom det finns en jäkla kraft ute i landet, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.
Samtidigt är Stefan Löfven ute och reser i landet. Förra veckan väckte han reaktioner när han berättade att han väljer en landsbygdsturné framför att tala i Almedalen i Sommar. Även Socialdemokraterna har spelat in film som visar partiledare Stefan Löfven. Ola Spännar låter inte så imponerad.
 
– Han vill framstå som folklig och resa runt i landet eller snarare ut i landet som han säger. Den som säger så har varit avskärmad från landsbygden. Stefan Löfven var i Jämtland och lovade tusen jobb för att röja skoterleder. Det är ett sådant där uppifrån-ned-projekt. Det som hjälper är sänkta kostnader på att anställa folk och tillgång på infrastuktur.
 
Vad tycker ni om Socialdemokraternas kampanjfilm?
– Den handlar om Stefan Löfven och om hur bra han är som åker ut och träffar folk. Men folk vill se människor och åker ut i landet och skapar jobb och inte en statsminister som vill se annat än Stockholm. Det speglar ett uppifrån-ned-perspektiv.
 
I en av filmerna visar ni en kille, Bashar, som jobbar på Morakniv AB, men i den syns nästan bara robotar från ABB som jobba. Hur tänkte ni där?
– Uppenbarligen jobbar han där och man ska inte gömma undan tillverkningsindustrin bara för att den är automatiserad. Det sker en viss modernisering även utanför storstan. Poängen är att han (Bashar) fick höra att han måste flytta till storstan. Men han valde att stanna. Filmen avlivar myten om att måste till storstan.
 
Kommer Annie Lööf att hoppa av Almedalen och liksom Stefan Löfven åka på landsbygdsturné i stället?
– Det är inget jag har hört. I själva verket är partiledarnas tal det som flest människor ser. De flesta har i dag tv-apparat eller dator, så partiledarna når ut till varje stuga.
 
Centerpartiet har producerat filmerna i egen regi.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.