Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

Publicerad 2017-02-13, 15:53

KAMPANJ. Centerpartiet hade planerat sin landsbygdskampanj och rullat igång den. Då kliver statminister Stefan Löfven ut på landet med kampanjfilm och allt. Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar verkar inte imponerad.

Dela med andra

Dagarna innan statminister Stefan Löfven gör ett nummer av sin turné på landsbygden, körde Centerpartiet ut sin landsbygdskampanj.
 
Kampanjen rullade igång under Centerpartiets kommundagar 3-4 februari med tal av partiledare Annie Lööf, och politiska förslag för landsbygden, bland annat slopad fastighetsskatt för tomma lokaler på landsbygden. Centerpartiet har även varit ute i landet och berättat hur många lokala jobb som skapas på förslaget om slopad arbetsgivaravgift för när en ny person plockas in på arbetsmarknaden: totalt 12 000. Budskapet för kampanjen lyder: Låt inte Sverige klyvas.
 
Kommunikationsavdelningen stärker kommunikationen med tre filmer som främst rullar ut på Facebook. I de tre filmerna möter publiken tre personer som har valt att stanna och skapa tillväxt i stället för att flytta till storstan.
 
– Vi vill dels visa att det finns hinder för landsbygdens utveckling och att medan städerna går som tåget, halkar landsbygden efter. Dels tror vi att utvecklingen går att vända eftersom det finns en jäkla kraft ute i landet, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.
Samtidigt är Stefan Löfven ute och reser i landet. Förra veckan väckte han reaktioner när han berättade att han väljer en landsbygdsturné framför att tala i Almedalen i Sommar. Även Socialdemokraterna har spelat in film som visar partiledare Stefan Löfven. Ola Spännar låter inte så imponerad.
 
– Han vill framstå som folklig och resa runt i landet eller snarare ut i landet som han säger. Den som säger så har varit avskärmad från landsbygden. Stefan Löfven var i Jämtland och lovade tusen jobb för att röja skoterleder. Det är ett sådant där uppifrån-ned-projekt. Det som hjälper är sänkta kostnader på att anställa folk och tillgång på infrastuktur.
 
Vad tycker ni om Socialdemokraternas kampanjfilm?
– Den handlar om Stefan Löfven och om hur bra han är som åker ut och träffar folk. Men folk vill se människor och åker ut i landet och skapar jobb och inte en statsminister som vill se annat än Stockholm. Det speglar ett uppifrån-ned-perspektiv.
 
I en av filmerna visar ni en kille, Bashar, som jobbar på Morakniv AB, men i den syns nästan bara robotar från ABB som jobba. Hur tänkte ni där?
– Uppenbarligen jobbar han där och man ska inte gömma undan tillverkningsindustrin bara för att den är automatiserad. Det sker en viss modernisering även utanför storstan. Poängen är att han (Bashar) fick höra att han måste flytta till storstan. Men han valde att stanna. Filmen avlivar myten om att måste till storstan.
 
Kommer Annie Lööf att hoppa av Almedalen och liksom Stefan Löfven åka på landsbygdsturné i stället?
– Det är inget jag har hört. I själva verket är partiledarnas tal det som flest människor ser. De flesta har i dag tv-apparat eller dator, så partiledarna når ut till varje stuga.
 
Centerpartiet har producerat filmerna i egen regi.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Toyota utmanar fordonfria Almedalen

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Kent Ekeroth (sd) fälld i tingsrätten

TCO gör en Pokemon i Almedalen

Virusattacken drabbar svenska WPP-byråer

Han ska ordna livsmedelsexport för 100 miljarder

Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Dagens Samhälle skördar nyhetschef på bond-tidning

Futurions vd släpper tips-film för Hetast i Almedalen

Yepstrs rundabordssamtal i Almedalen ska lösa jobbutmaningar för unga

Finjournalister utser ”statsminister” åt industrin och rundar SD

Six Year Plan goes international i Almedalen

Tech-företagen som kan bli hetast i Almedalen

Fackförbund använder ”Expressen-journalist” i fejkampanj för pr-tjänst

Tunga profiler utmanar Almedalens besökare i digital frågesport

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.