Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

Publicerad 2017-02-13, 15:53

KAMPANJ. Centerpartiet hade planerat sin landsbygdskampanj och rullat igång den. Då kliver statminister Stefan Löfven ut på landet med kampanjfilm och allt. Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar verkar inte imponerad.

Dela med andra

Dagarna innan statminister Stefan Löfven gör ett nummer av sin turné på landsbygden, körde Centerpartiet ut sin landsbygdskampanj.
 
Kampanjen rullade igång under Centerpartiets kommundagar 3-4 februari med tal av partiledare Annie Lööf, och politiska förslag för landsbygden, bland annat slopad fastighetsskatt för tomma lokaler på landsbygden. Centerpartiet har även varit ute i landet och berättat hur många lokala jobb som skapas på förslaget om slopad arbetsgivaravgift för när en ny person plockas in på arbetsmarknaden: totalt 12 000. Budskapet för kampanjen lyder: Låt inte Sverige klyvas.
 
Kommunikationsavdelningen stärker kommunikationen med tre filmer som främst rullar ut på Facebook. I de tre filmerna möter publiken tre personer som har valt att stanna och skapa tillväxt i stället för att flytta till storstan.
 
– Vi vill dels visa att det finns hinder för landsbygdens utveckling och att medan städerna går som tåget, halkar landsbygden efter. Dels tror vi att utvecklingen går att vända eftersom det finns en jäkla kraft ute i landet, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.
Samtidigt är Stefan Löfven ute och reser i landet. Förra veckan väckte han reaktioner när han berättade att han väljer en landsbygdsturné framför att tala i Almedalen i Sommar. Även Socialdemokraterna har spelat in film som visar partiledare Stefan Löfven. Ola Spännar låter inte så imponerad.
 
– Han vill framstå som folklig och resa runt i landet eller snarare ut i landet som han säger. Den som säger så har varit avskärmad från landsbygden. Stefan Löfven var i Jämtland och lovade tusen jobb för att röja skoterleder. Det är ett sådant där uppifrån-ned-projekt. Det som hjälper är sänkta kostnader på att anställa folk och tillgång på infrastuktur.
 
Vad tycker ni om Socialdemokraternas kampanjfilm?
– Den handlar om Stefan Löfven och om hur bra han är som åker ut och träffar folk. Men folk vill se människor och åker ut i landet och skapar jobb och inte en statsminister som vill se annat än Stockholm. Det speglar ett uppifrån-ned-perspektiv.
 
I en av filmerna visar ni en kille, Bashar, som jobbar på Morakniv AB, men i den syns nästan bara robotar från ABB som jobba. Hur tänkte ni där?
– Uppenbarligen jobbar han där och man ska inte gömma undan tillverkningsindustrin bara för att den är automatiserad. Det sker en viss modernisering även utanför storstan. Poängen är att han (Bashar) fick höra att han måste flytta till storstan. Men han valde att stanna. Filmen avlivar myten om att måste till storstan.
 
Kommer Annie Lööf att hoppa av Almedalen och liksom Stefan Löfven åka på landsbygdsturné i stället?
– Det är inget jag har hört. I själva verket är partiledarnas tal det som flest människor ser. De flesta har i dag tv-apparat eller dator, så partiledarna når ut till varje stuga.
 
Centerpartiet har producerat filmerna i egen regi.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

Karolina Skog om arbetet med gröna städer

Michael Wolf kryper ur Handelskammaren

HRF och Visita i konflikt fem dagar efter märket – Berns, Grand och Gothia Towers kan drabbas

SISP: En utmaning att effektivisera innovationsarbetet

Telia hittar ersättare till Roberta Alenius hos Bonniers

King Street värvar rutinerad duo

Så vill Miljöpartiet göra hela Sverige laddbart

LRF byter ordförande

Det här blir S stora vallöfte – om LO får bestämma

Tallink skaffar pa-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.