Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

Publicerad 2017-02-13, 15:53

KAMPANJ. Centerpartiet hade planerat sin landsbygdskampanj och rullat igång den. Då kliver statminister Stefan Löfven ut på landet med kampanjfilm och allt. Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar verkar inte imponerad.

Dela med andra

Dagarna innan statminister Stefan Löfven gör ett nummer av sin turné på landsbygden, körde Centerpartiet ut sin landsbygdskampanj.
 
Kampanjen rullade igång under Centerpartiets kommundagar 3-4 februari med tal av partiledare Annie Lööf, och politiska förslag för landsbygden, bland annat slopad fastighetsskatt för tomma lokaler på landsbygden. Centerpartiet har även varit ute i landet och berättat hur många lokala jobb som skapas på förslaget om slopad arbetsgivaravgift för när en ny person plockas in på arbetsmarknaden: totalt 12 000. Budskapet för kampanjen lyder: Låt inte Sverige klyvas.
 
Kommunikationsavdelningen stärker kommunikationen med tre filmer som främst rullar ut på Facebook. I de tre filmerna möter publiken tre personer som har valt att stanna och skapa tillväxt i stället för att flytta till storstan.
 
– Vi vill dels visa att det finns hinder för landsbygdens utveckling och att medan städerna går som tåget, halkar landsbygden efter. Dels tror vi att utvecklingen går att vända eftersom det finns en jäkla kraft ute i landet, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.
Samtidigt är Stefan Löfven ute och reser i landet. Förra veckan väckte han reaktioner när han berättade att han väljer en landsbygdsturné framför att tala i Almedalen i Sommar. Även Socialdemokraterna har spelat in film som visar partiledare Stefan Löfven. Ola Spännar låter inte så imponerad.
 
– Han vill framstå som folklig och resa runt i landet eller snarare ut i landet som han säger. Den som säger så har varit avskärmad från landsbygden. Stefan Löfven var i Jämtland och lovade tusen jobb för att röja skoterleder. Det är ett sådant där uppifrån-ned-projekt. Det som hjälper är sänkta kostnader på att anställa folk och tillgång på infrastuktur.
 
Vad tycker ni om Socialdemokraternas kampanjfilm?
– Den handlar om Stefan Löfven och om hur bra han är som åker ut och träffar folk. Men folk vill se människor och åker ut i landet och skapar jobb och inte en statsminister som vill se annat än Stockholm. Det speglar ett uppifrån-ned-perspektiv.
 
I en av filmerna visar ni en kille, Bashar, som jobbar på Morakniv AB, men i den syns nästan bara robotar från ABB som jobba. Hur tänkte ni där?
– Uppenbarligen jobbar han där och man ska inte gömma undan tillverkningsindustrin bara för att den är automatiserad. Det sker en viss modernisering även utanför storstan. Poängen är att han (Bashar) fick höra att han måste flytta till storstan. Men han valde att stanna. Filmen avlivar myten om att måste till storstan.
 
Kommer Annie Lööf att hoppa av Almedalen och liksom Stefan Löfven åka på landsbygdsturné i stället?
– Det är inget jag har hört. I själva verket är partiledarnas tal det som flest människor ser. De flesta har i dag tv-apparat eller dator, så partiledarna når ut till varje stuga.
 
Centerpartiet har producerat filmerna i egen regi.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

S tar fram handlingsprogram mot ”faktaresistens”

Almega går med på flexpension

GPs chefredaktör slutar när Stampen anställer cms-vd

Vinst för Deportivo och Reform Act i Reed

Moderaterna vill reformera reformarbetet – budgetmotioner ska provtryckas

New Republic slog Mindmakers i Årets Byrå

De kan bli Årets Ledarskribent 2016

Carl Melin byter bolaget mot tankesmedja

Kommunikationsbyråerna tar fram effektmätning

Miljonlyft för retorikexperten

Vänsterpartiets krav inför budgetförhandlingarna

Konkurrensverket säger nej till vinstreglering i välfärden

Här är juryn som avgör Årets Opinionsbildare

JKL-konsult får plats i Swedbanks styrelse

”Digitalisering av prov skapar andra problem”

Säpo tappar kommunikationschefen

Moderådet vänder till vinst

Veckans Brief 6: Grundaren startar konkurrent till JKL – Katalys och Skiftet bjuder motstånd

Hon kan ta över efter Anders Ferbe (if metall)

Marie Nilsson, Tomas With, Veli-Pekka Säikkälä och Anna Jensen-Naatikka

S-tungviktaren skriver under remissvar mot Reepalu-utredningen

Teknikföretagen vill visa industrin som framtiden med poddar

Han ersätter Ebba Busch Thor (kd)

Centerpartiet kör Instagram-live med Annie Lööf

Skandia värvar Praktikertjänsts komchef

Intellecta ökar byråintäkten – minskar marginalen

Här är topptrion i Stora PR-priset

SD prisar Moderaterna i utbildningsutskottet

Regeringen backar om finansskatten

Muslimska tidningen Budskapet vill trappa upp

PFM ner 14 procent

BEACONOMIST 6: Vr-byråerna – marktech-explosionen

Sveriges Kommunikatörer skaffar pr-byrå

Stampens vd slutar

EU-parlamentet röstade ja till frihandelsavtal med Kanada

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) för SVTs Facebook-annonsering

Årets Opinionsbildare flyttar till Fotografiska

PRESSMEDDELANDE: Gullers ökar intäkten

Mats Qviberg köper Metro

Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Datainspektionen säger fortsatt nej till kameradrönare

Tungt remissmotstånd mot finansskatten

Visita står utan både press och komchef

Vision hämtar presschef i Botkyrka

Per Schlingmann ger ut bok hos Jan Guillou

Ann Linde (s) ger Jan Björklund (l) svar på tal om slöjbesöket i Iran

Bredbandsbolaget måste blockera Pirate Bay: ”Förvånande”

Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

LO tar upp kampen med Svenskt Näringsliv om Reepalu-remisser

Ehrenberg öppnar i Stockholm med Ullman-vd

Förra Muf-chefen startar valvinnarverkstad (m)

Miljonregn över Angselius och Rönn

Alliansen vinner mark – på glesbygden

Veckans Brief 5: Hårdare nordisk pr-kamp – Rivstart för Almegas nya komchef

Här är Grön Ungdoms nya styrelse

Ted Ekeroth hoppar av SD

"Skrota datalagringen, regeringen"

Vinstryck för Kairos

Regeringen sätter Statskontoret på att analysera Forum för levande historia

Stefan Löfven väljer landsbygdsturné framför Almedalen

Unionen och Vision lyfter TCO – upp 2,5 procent

Opinionsras för Moderaterna efter SD-utspel

Meltwater säkrar halv miljard till företagsförvärv

New Republic värvar regeringens förra presschef

Kreab anställer Nordea-chef

Bonnier ger upp annonsaffärerna

Reklamare dominerar Guldäggsjuryn

Polhem upp 5 procent

Coops förra komdirektör till Narva

Lokalpressen startar påverkarorganisation

TV4 letar ny väljarbarometer

Moderaterna pressar Allianskollegorna om en snabb gemensam budget

Regeringen lägger 1 miljard på livsmedelsstrategin

Svenskt Näringsliv kampanjar för att driva in 100 remissvar mot Reepalu

Telenor säljer in ”frihet” i militärjuntans Thailand

Rud Pedersen värvar FleishmanHillards finansexpert i Bryssel

TCO: Problemet är inte Arbetsförmedlingen

Grön Ungdom laddar med Lufare och ministrar

LO: Alliansen raserade Arbetsförmedlingen – nu vill de lägga ner den

Diplomat trappar upp inom hållbarhet – värvar från DeLaval

Arenaakademin får ny ledning – vill bli bredare

Fortum hjälper Stockholm ta match med Danmark om datorcentralerna

Sveriges Åkeriföretag driver opinionsbildning med video

Veckans Brief 4: Pressade redaktioner pressar krishanterarna – hemma hos Juno & Priority

Douglas Roos (nyheter 24) sågar Skanskas nej till Donald Trumps Mexiko-mur

Narva-konsult efterträder Narva-konsult på advokatbyrå

Fängslande Facebook-hack hos Moderaterna

Round & Round-konsult leder pr-kategorin i Guldägget

Sverigedemokraterna motar bort Kent Ekeroth

Reform Act startar i Danmark

Centerpartiet vill slopa fastighetsskatten för rurala startups

Kent Ekeroth åtalas för för misshandel

Pr-byrå sponsrar FC Rosengård

Myndighetschefer tar över Riksrevisionen

Edelman Deportivos internationella framgångar fortsätter – kan vinna i Reed Awards

Reklamplanner hjälper Friends ge Prime en match om urban affairs

BEACONOMIST 4: Sveriges 130 största digitala byråer

Publicis strukturerar om i Norden med Norden-chef

Spotlights x-vd blir komchef på Coca-Cola

Livsmedelsföretagens krishanterare startar eget

Catharina Elmsäter-Svärd börjar på pa-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.