Centerpartiet kör igång valkampanjen – bygger på ett ord

Publicerad 2018-03-23, 17:41

VAL 2018-UPPDATERAD. Miljöpartiet ska jobba med ordet NU i sin valrörelse. Centerpartiet kommer att använda ordet Framåt. Nu kör partiet igång sin valkampanj.
– Det är ett sätt att i ett enda ord koka ner det vi står för, förklarar Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar, valet av ett enda ord som budskap i valrörelsen.
 
Han är också nöjd med hur ordet kan användas i själva kampanjmakandet.

– Det blir så användbart. Vi skulle kunna använda ordet i trafikreklam och klä in en spårvagn, the media is the message.

Miljöpartiet använder sig också av ett ord: ”Nu.” Hur ser ni på det?
– De pratar om nutiden och vi om framtiden. Det är lite märkligt att de är så fixerade över nuet. De kanske ser på sin egen regeringsperiod.

Centerpartiet vill framåt, mot framtiden. Samtidigt kallar sig Socialdemokraterna ”framtidspartiet”.

– Jag har sett det men jag har inte märkt något, det är show don’t tell, skulle jag säga. I vilka väljargrupper går de sämst och bäst? Inte de unga. Många undrar vad de står för. Det är rätt mycket kappvänderi och inte så mycket framtid.

Ni vill också stå för ”hopp”, vilket även Moderaterna och Miljöpartiet använder sig av?
– Det är bra om fler ser möjligheterna och inte bara pratar om problem, men det kan ske på olika sätt med olika trovärdighet.

Ola Spännar ger sin bild över hur valet kan falla ut:

–  Vi tror att det blir ett värderingsval med stora ideologiska konfliktlinjer mellan liberalism och medmänsklighet och nationalist och populism. Vi vill vara det liberala alternativet.

Och vidare:

– Vi vill byta ut regeringen och förändra Sverige, vi vet att det finns problem och vi har lösningar. Vi vill hitta vägar fram. Andra partier fastnar i problembeskrivningar vill vi stå för hopp och optimism.

I helgen brakar lanseringskampanjen loss i i dagspress, tidningar som Svenska Dagbladet och Sydsvenskan, i både print och digitalt och egna kanaler.

– Sedan återkommer vi i maj med en större förvalskampanj.

Partiledarens ansikte kommer att synas en hel del i reklamen:
– Det är mycket kring Annie, hon är en av våra styrkor med sitt stora förtroende som ju är större än partiets. Hon förkroppsligar också naturligt vårt tema (”Framåt”).
 
Vilka är era huvudmotståndare?
– Socialdemokraterna och SD. Det är ingen tvekan på att vi ska byta ut den S-ledda regeringen. En röst på Centerpartiet är också en garant för att inte SD ska få något inflytande.
 
Hade det inte varit naturligare att attackera Miljöpartiet och putta dem under riksdagsspärren?
– De är så små i opinionen. Det är också S som behöver flytta om vi ska kunna byta ut regeringen.

Vilka målgrupper har ni för kampanjen?
– Vi ser flera grupper med hög potential. Det är den traditionella typen av C-väljare, ofta lite äldre och utanför städerna. Vi går särskilt bra bland väljare på mindre orter.
 
– Vi går också starkt bland unga väljare där Annie är stark, inte minst bland yngre kvinnor.
 
Centerpartiet jobbar med kommunikationsbyrån M&C Saatchi och mediebyrån Hear.

Kommentarer

En röst på C är en garant för att Sverige fortsätter i exakt samma spår som förut, med små kosmetiska skillnader. En röst på C är en röst på Stefan Löfvén, för Alliansen kan inte ta makten utan stöd från SD. S har ju aviserat att de inte kommer att följa DÖ-principen (vilket Alliansen har gjort trots att det hävdar motsatsen).

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.