Centerpartiet kör igång valkampanjen – bygger på ett ord

Publicerad 2018-03-23, 17:41

VAL 2018-UPPDATERAD. Miljöpartiet ska jobba med ordet NU i sin valrörelse. Centerpartiet kommer att använda ordet Framåt. Nu kör partiet igång sin valkampanj.
– Det är ett sätt att i ett enda ord koka ner det vi står för, förklarar Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar, valet av ett enda ord som budskap i valrörelsen.
 
Han är också nöjd med hur ordet kan användas i själva kampanjmakandet.

– Det blir så användbart. Vi skulle kunna använda ordet i trafikreklam och klä in en spårvagn, the media is the message.

Miljöpartiet använder sig också av ett ord: ”Nu.” Hur ser ni på det?
– De pratar om nutiden och vi om framtiden. Det är lite märkligt att de är så fixerade över nuet. De kanske ser på sin egen regeringsperiod.

Centerpartiet vill framåt, mot framtiden. Samtidigt kallar sig Socialdemokraterna ”framtidspartiet”.

– Jag har sett det men jag har inte märkt något, det är show don’t tell, skulle jag säga. I vilka väljargrupper går de sämst och bäst? Inte de unga. Många undrar vad de står för. Det är rätt mycket kappvänderi och inte så mycket framtid.

Ni vill också stå för ”hopp”, vilket även Moderaterna och Miljöpartiet använder sig av?
– Det är bra om fler ser möjligheterna och inte bara pratar om problem, men det kan ske på olika sätt med olika trovärdighet.

Ola Spännar ger sin bild över hur valet kan falla ut:

–  Vi tror att det blir ett värderingsval med stora ideologiska konfliktlinjer mellan liberalism och medmänsklighet och nationalist och populism. Vi vill vara det liberala alternativet.

Och vidare:

– Vi vill byta ut regeringen och förändra Sverige, vi vet att det finns problem och vi har lösningar. Vi vill hitta vägar fram. Andra partier fastnar i problembeskrivningar vill vi stå för hopp och optimism.

I helgen brakar lanseringskampanjen loss i i dagspress, tidningar som Svenska Dagbladet och Sydsvenskan, i både print och digitalt och egna kanaler.

– Sedan återkommer vi i maj med en större förvalskampanj.

Partiledarens ansikte kommer att synas en hel del i reklamen:
– Det är mycket kring Annie, hon är en av våra styrkor med sitt stora förtroende som ju är större än partiets. Hon förkroppsligar också naturligt vårt tema (”Framåt”).
 
Vilka är era huvudmotståndare?
– Socialdemokraterna och SD. Det är ingen tvekan på att vi ska byta ut den S-ledda regeringen. En röst på Centerpartiet är också en garant för att inte SD ska få något inflytande.
 
Hade det inte varit naturligare att attackera Miljöpartiet och putta dem under riksdagsspärren?
– De är så små i opinionen. Det är också S som behöver flytta om vi ska kunna byta ut regeringen.

Vilka målgrupper har ni för kampanjen?
– Vi ser flera grupper med hög potential. Det är den traditionella typen av C-väljare, ofta lite äldre och utanför städerna. Vi går särskilt bra bland väljare på mindre orter.
 
– Vi går också starkt bland unga väljare där Annie är stark, inte minst bland yngre kvinnor.
 
Centerpartiet jobbar med kommunikationsbyrån M&C Saatchi och mediebyrån Hear.

Kommentarer

En röst på C är en garant för att Sverige fortsätter i exakt samma spår som förut, med små kosmetiska skillnader. En röst på C är en röst på Stefan Löfvén, för Alliansen kan inte ta makten utan stöd från SD. S har ju aviserat att de inte kommer att följa DÖ-principen (vilket Alliansen har gjort trots att det hävdar motsatsen).

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

ANNONS:

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

Rättighetsförfrågningarna till Fotbolls-VM strömmar in från Visby

FUNDEDBYME: Delningsekonomin är fördelaktig för samhället men skapar också oro

Jonas Sjöstedt besegrade Ulf Kristersson i Telenors megabyte-race

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.