Centerpartiet kör igång valkampanjen – bygger på ett ord

Publicerad 2018-03-23, 17:41

VAL 2018-UPPDATERAD. Miljöpartiet ska jobba med ordet NU i sin valrörelse. Centerpartiet kommer att använda ordet Framåt. Nu kör partiet igång sin valkampanj.
– Det är ett sätt att i ett enda ord koka ner det vi står för, förklarar Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar, valet av ett enda ord som budskap i valrörelsen.
 
Han är också nöjd med hur ordet kan användas i själva kampanjmakandet.

– Det blir så användbart. Vi skulle kunna använda ordet i trafikreklam och klä in en spårvagn, the media is the message.

Miljöpartiet använder sig också av ett ord: ”Nu.” Hur ser ni på det?
– De pratar om nutiden och vi om framtiden. Det är lite märkligt att de är så fixerade över nuet. De kanske ser på sin egen regeringsperiod.

Centerpartiet vill framåt, mot framtiden. Samtidigt kallar sig Socialdemokraterna ”framtidspartiet”.

– Jag har sett det men jag har inte märkt något, det är show don’t tell, skulle jag säga. I vilka väljargrupper går de sämst och bäst? Inte de unga. Många undrar vad de står för. Det är rätt mycket kappvänderi och inte så mycket framtid.

Ni vill också stå för ”hopp”, vilket även Moderaterna och Miljöpartiet använder sig av?
– Det är bra om fler ser möjligheterna och inte bara pratar om problem, men det kan ske på olika sätt med olika trovärdighet.

Ola Spännar ger sin bild över hur valet kan falla ut:

–  Vi tror att det blir ett värderingsval med stora ideologiska konfliktlinjer mellan liberalism och medmänsklighet och nationalist och populism. Vi vill vara det liberala alternativet.

Och vidare:

– Vi vill byta ut regeringen och förändra Sverige, vi vet att det finns problem och vi har lösningar. Vi vill hitta vägar fram. Andra partier fastnar i problembeskrivningar vill vi stå för hopp och optimism.

I helgen brakar lanseringskampanjen loss i i dagspress, tidningar som Svenska Dagbladet och Sydsvenskan, i både print och digitalt och egna kanaler.

– Sedan återkommer vi i maj med en större förvalskampanj.

Partiledarens ansikte kommer att synas en hel del i reklamen:
– Det är mycket kring Annie, hon är en av våra styrkor med sitt stora förtroende som ju är större än partiets. Hon förkroppsligar också naturligt vårt tema (”Framåt”).
 
Vilka är era huvudmotståndare?
– Socialdemokraterna och SD. Det är ingen tvekan på att vi ska byta ut den S-ledda regeringen. En röst på Centerpartiet är också en garant för att inte SD ska få något inflytande.
 
Hade det inte varit naturligare att attackera Miljöpartiet och putta dem under riksdagsspärren?
– De är så små i opinionen. Det är också S som behöver flytta om vi ska kunna byta ut regeringen.

Vilka målgrupper har ni för kampanjen?
– Vi ser flera grupper med hög potential. Det är den traditionella typen av C-väljare, ofta lite äldre och utanför städerna. Vi går särskilt bra bland väljare på mindre orter.
 
– Vi går också starkt bland unga väljare där Annie är stark, inte minst bland yngre kvinnor.
 
Centerpartiet jobbar med kommunikationsbyrån M&C Saatchi och mediebyrån Hear.

Kommentarer

En röst på C är en garant för att Sverige fortsätter i exakt samma spår som förut, med små kosmetiska skillnader. En röst på C är en röst på Stefan Löfvén, för Alliansen kan inte ta makten utan stöd från SD. S har ju aviserat att de inte kommer att följa DÖ-principen (vilket Alliansen har gjort trots att det hävdar motsatsen).

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

ANNONS:

Veckans Brief 21: Tungviktarnas investeringar i Järva – Den STORA kampanjen fattas Cannes

BEACONOMIST 20: Så lyckas native-skribenterna – Stampen går från annons till content

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.