Bris, Schlingmann och Backteman om att utse en minderårig till superkommunikatör

Publicerad 2015-03-16, 12:56

MEDIER-UPPDATERAD. Att en 13-årig bloggare utnämnts till näringslivets främsta kommunikatör väcker kritik. Nu har dessutom Misslisibells blogg RO-anmälts – trots att en av jurymedlemmarna själv sitter i styrelsen för RO. Samtidigt vill Kattis Ahlström, generalsekreterare för Bris som jobbar för att stärka barnens villkor, inte själv svara på frågor om utnämningen. De andra jurymedlemmarna ser dock inte bloggarens unga ålder som ett problem.

Fakta

Juryn bestod av:
Lena Ahlström, vd och grundare Ledarstudion,
Per Schlingmann, rådgivare och grundare Per Schlingmann AB,
Thomas Backteman, partner Hallvarsson & Halvarsson,
Kattis Ahlström, generalsekreterare Bris,
Cecilia Schön Jansson, vd Sveriges Kommunikatörer,
Claes de Faire, Resumés chefredaktör, och
Katarina Ekspong, redaktionschef Resumé.

Dela med andra

– För mig som satt i juryn står jag starkt bakom att kora henne som nummer ett, säger Per Schlingmann.
 
Det var den 4 mars som Lisa Jonsson, även känd som bloggaren Misslisibell, klev upp på scen för att ta emot sitt pris.
 
En jury, bestående av bland andra Resumés chefredaktör Claes de Faire, Sveriges Kommunikatörers vd Cecilia Schön Jansson, Hallvarsson-konsulten Thomas Backteman och Per Schlingmann, hade utsett den 13-åriga bloggaren till näringslivets främsta superkommunikatör, med motiveringen att hon påverkar ”stora delar av den unga generationen i deras syn på varumärken”.
 
Utnämningen har dock ifrågasatts och kritik har riktats mot att en så ung person fått ta emot priset.
 
Men jurymedlemmarna slår bort kritiken.
 
Enligt juryn var hennes ålder visserligen en del av diskussionen, men inget som problematiserades. Snarare sågs det som en styrka.
 
– Jag tycker att det stora problemet är att väldigt många andra personer som är betydligt äldre och etablerade inte har någon relation till någonting som börjar få stort inflytande i medievärlden. Diskussionen och kritiken kanske delvis handlar om att det finns anledning att reflektera över att landskapet är stadd i snabb förändring, säger Thomas Backteman.
 
– Vinnaren och flera av de andra pristagarna på topp 30-listan, är representanter för en stark förändrad medievärld, en värld där makthavarna ser väldigt annorlunda ut än i den traditionella medievärlden och där en person som vinnaren kan ha en väldigt stor påverkan på en stor grupp av människor och på så sätt bli en superkommunikatör, trots att hon åldersmässigt är väldigt ung liksom hennes tittare.
 
Per Schlingmann håller med:
 
– För mig gestaltar hon att vi har en helt ny spelplan. Det är inte längre de stora som ska lära de små, utan tvärtom, att det nu sker sådana omvälvande förändringar så att också stora aktörer som funnits väldigt länge har mycket att lära av en person som Lisa, Clara Henry eller vem det kan vara, säger han.
 
Tänkte ni på hennes ålder när ni diskuterade i juryn?
– Nej, inte mer än att ha den förmågan vid den låga åldern är ytterligare något som är starkt beundransvärt, säger Per Schlingmann.
 
Hade ni väntat er den här diskussionen?
– Jag trodde själv att det skulle bli diskussioner inte minst eftersom när man betraktar kommunikation och näringslivet så utgår man från en klassisk världsbild med de stora bolagen, de stora organisationerna och individerna med lång erfarenhet. Men jag har länge fascinerats av hur barn får en väldigt stark lojalitet till enskilda varumärken, ibland utan att ens ha varit inne i en butik eller nåtts av en enda officiell kommunikationskanal och förstår man logiken och nycklarna här finns det även för traditionella varumärken mycket att hämta.
 
Misslisibells blogg har nu RO-anmälts av Komms ordförande Gustav Martner, som anser att inläggen kan innehålla otillåten marknadsföring av produkter mot barn.
 
Thomas Backteman sitter själv som vice ordförande i styrelsen för Reklamombudsmannen. Han säger att det inte var något han själv funderade över.
 
– Nej, faktiskt inte.
 
Per Schlingmann har inte tagit del av anmälan, men säger att juryn inte heller tagit ställning till innehållet i kommunikationen.
 
– För mig som jurymedlem har det varit ett sätt att hitta individer som gestaltar någonting. Jag är också övertygad om att vi står inför en väldigt omvälvande förändring i synen på kommunikation i den mening att när allt mindre sker i klassiska, förutsägbara kanaler och mer hos enskilda individer, var går gränsen mellan att vara en påverkare och vad är reklam och inte reklam? Vi som konsumenter, inte minst unga, måste bli mer kritiska till det vi läser och jag är övertygad om att många unga också förstår det.
 
Cecilia Schön Jansson välkomnar RO-anmälan och ställer sig samtidigt till fullo bakom juryns beslut.
 
– Det är bra att det här belyses på olika sätt, och man får avvakta anmälan, men oavsett tycker jag att hon är en väldigt god kommunikatör som är otroligt duktig på att knyta an till sina fans. Sedan får man frånkoppla hennes samarbeten med företag, det är inte vad hon premierats för, utan för att hon är extremt duktig i det nya medielandskapet.
 
En del av kritiken, som framförts av miljöpartisten Max Ahlborn i en krönika på Resumé, har gällt att uppmärksamheten också kan leda till mer näthat. Cecilia Schön Jansson tror dock inte att det spelar någon större roll.
 
– Näthat är fruktansvärt, oavsett vilken ålder det handlar om. Men det finns andra sätt att motverka det och det är bra att det finns en stark opinion mot det.
 
Dagens Opinion har sökt en kommentar från Bris generalsekreterare Kattis Ahlström, som också suttit i juryn. Enligt Bris deltog hon dock endast på det första jurymötet, när kandidater nominerades, och hänvisar därför till Claes de Faire.
 
Claes de Faire har själv bemött kritiken på sin blogg, där han bland annat skriver att han inte tänker ”klä på henne någon offerkofta” eller förneka hennes framgång.
 
”Jag tänker inte låta bli att tala om att hon är duktig. Däremot talade vi med hennes föräldrar innan hon fick priset och innan hon tog emot det på scenen”, skriver han.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.