Bris, Schlingmann och Backteman om att utse en minderårig till superkommunikatör

Publicerad 2015-03-16, 12:56

MEDIER-UPPDATERAD. Att en 13-årig bloggare utnämnts till näringslivets främsta kommunikatör väcker kritik. Nu har dessutom Misslisibells blogg RO-anmälts – trots att en av jurymedlemmarna själv sitter i styrelsen för RO. Samtidigt vill Kattis Ahlström, generalsekreterare för Bris som jobbar för att stärka barnens villkor, inte själv svara på frågor om utnämningen. De andra jurymedlemmarna ser dock inte bloggarens unga ålder som ett problem.

Fakta

Juryn bestod av:
Lena Ahlström, vd och grundare Ledarstudion,
Per Schlingmann, rådgivare och grundare Per Schlingmann AB,
Thomas Backteman, partner Hallvarsson & Halvarsson,
Kattis Ahlström, generalsekreterare Bris,
Cecilia Schön Jansson, vd Sveriges Kommunikatörer,
Claes de Faire, Resumés chefredaktör, och
Katarina Ekspong, redaktionschef Resumé.

Dela med andra

– För mig som satt i juryn står jag starkt bakom att kora henne som nummer ett, säger Per Schlingmann.
 
Det var den 4 mars som Lisa Jonsson, även känd som bloggaren Misslisibell, klev upp på scen för att ta emot sitt pris.
 
En jury, bestående av bland andra Resumés chefredaktör Claes de Faire, Sveriges Kommunikatörers vd Cecilia Schön Jansson, Hallvarsson-konsulten Thomas Backteman och Per Schlingmann, hade utsett den 13-åriga bloggaren till näringslivets främsta superkommunikatör, med motiveringen att hon påverkar ”stora delar av den unga generationen i deras syn på varumärken”.
 
Utnämningen har dock ifrågasatts och kritik har riktats mot att en så ung person fått ta emot priset.
 
Men jurymedlemmarna slår bort kritiken.
 
Enligt juryn var hennes ålder visserligen en del av diskussionen, men inget som problematiserades. Snarare sågs det som en styrka.
 
– Jag tycker att det stora problemet är att väldigt många andra personer som är betydligt äldre och etablerade inte har någon relation till någonting som börjar få stort inflytande i medievärlden. Diskussionen och kritiken kanske delvis handlar om att det finns anledning att reflektera över att landskapet är stadd i snabb förändring, säger Thomas Backteman.
 
– Vinnaren och flera av de andra pristagarna på topp 30-listan, är representanter för en stark förändrad medievärld, en värld där makthavarna ser väldigt annorlunda ut än i den traditionella medievärlden och där en person som vinnaren kan ha en väldigt stor påverkan på en stor grupp av människor och på så sätt bli en superkommunikatör, trots att hon åldersmässigt är väldigt ung liksom hennes tittare.
 
Per Schlingmann håller med:
 
– För mig gestaltar hon att vi har en helt ny spelplan. Det är inte längre de stora som ska lära de små, utan tvärtom, att det nu sker sådana omvälvande förändringar så att också stora aktörer som funnits väldigt länge har mycket att lära av en person som Lisa, Clara Henry eller vem det kan vara, säger han.
 
Tänkte ni på hennes ålder när ni diskuterade i juryn?
– Nej, inte mer än att ha den förmågan vid den låga åldern är ytterligare något som är starkt beundransvärt, säger Per Schlingmann.
 
Hade ni väntat er den här diskussionen?
– Jag trodde själv att det skulle bli diskussioner inte minst eftersom när man betraktar kommunikation och näringslivet så utgår man från en klassisk världsbild med de stora bolagen, de stora organisationerna och individerna med lång erfarenhet. Men jag har länge fascinerats av hur barn får en väldigt stark lojalitet till enskilda varumärken, ibland utan att ens ha varit inne i en butik eller nåtts av en enda officiell kommunikationskanal och förstår man logiken och nycklarna här finns det även för traditionella varumärken mycket att hämta.
 
Misslisibells blogg har nu RO-anmälts av Komms ordförande Gustav Martner, som anser att inläggen kan innehålla otillåten marknadsföring av produkter mot barn.
 
Thomas Backteman sitter själv som vice ordförande i styrelsen för Reklamombudsmannen. Han säger att det inte var något han själv funderade över.
 
– Nej, faktiskt inte.
 
Per Schlingmann har inte tagit del av anmälan, men säger att juryn inte heller tagit ställning till innehållet i kommunikationen.
 
– För mig som jurymedlem har det varit ett sätt att hitta individer som gestaltar någonting. Jag är också övertygad om att vi står inför en väldigt omvälvande förändring i synen på kommunikation i den mening att när allt mindre sker i klassiska, förutsägbara kanaler och mer hos enskilda individer, var går gränsen mellan att vara en påverkare och vad är reklam och inte reklam? Vi som konsumenter, inte minst unga, måste bli mer kritiska till det vi läser och jag är övertygad om att många unga också förstår det.
 
Cecilia Schön Jansson välkomnar RO-anmälan och ställer sig samtidigt till fullo bakom juryns beslut.
 
– Det är bra att det här belyses på olika sätt, och man får avvakta anmälan, men oavsett tycker jag att hon är en väldigt god kommunikatör som är otroligt duktig på att knyta an till sina fans. Sedan får man frånkoppla hennes samarbeten med företag, det är inte vad hon premierats för, utan för att hon är extremt duktig i det nya medielandskapet.
 
En del av kritiken, som framförts av miljöpartisten Max Ahlborn i en krönika på Resumé, har gällt att uppmärksamheten också kan leda till mer näthat. Cecilia Schön Jansson tror dock inte att det spelar någon större roll.
 
– Näthat är fruktansvärt, oavsett vilken ålder det handlar om. Men det finns andra sätt att motverka det och det är bra att det finns en stark opinion mot det.
 
Dagens Opinion har sökt en kommentar från Bris generalsekreterare Kattis Ahlström, som också suttit i juryn. Enligt Bris deltog hon dock endast på det första jurymötet, när kandidater nominerades, och hänvisar därför till Claes de Faire.
 
Claes de Faire har själv bemött kritiken på sin blogg, där han bland annat skriver att han inte tänker ”klä på henne någon offerkofta” eller förneka hennes framgång.
 
”Jag tänker inte låta bli att tala om att hon är duktig. Däremot talade vi med hennes föräldrar innan hon fick priset och innan hon tog emot det på scenen”, skriver han.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

Muf backar Ulf Kristersson

Brunswick-värvning ska profilera ABB inom digitalisering

Regeringen lägger 5 miljarder på klimat och miljö 2018

MP-ministrar presenterar budget-nyhet

BEACONOMIST 24: Ny svensk managementjätte – Så e-handlar Baby Björn i Kina

JKL värvar höjdare från Diplomat

Gröna städer jublar åt regeringsförslag på nya hållbara städer

Metro gratissamarbetar med Berättarministeriet

Veckans Brief 25: Fackens medlemsstrid – Transportstyrelsen mitt i drevet

Paula Hammerskog (academedia) om vinsttaket: Trodde sans skulle vinna över V

Klart för vinsttak i skolan – hårda protester från Almega och C

Ulla Andersson (v) har fått igenom vinsttak för välfärden.

KD släpper in Sara Skyttedal – här är förslaget till nya partiledningen

Rektorn får bestämma vilka partier som får besöka skolan

Journalist blir presschef på Miljöpartiet

Ulf Kristersson ställer upp som partiledare (m)

Går över till Wildeco efter nio år på Kreab

Svenskt Trä hämtar pa-chef från Gullers

Miljöpartiet tappar fyra ledamöter

Sverigeförhandlingen om 250 km/timme: det skapar osäkerhet

Trafikverket föreslår nedbantat höghastighetståg

Liberalerna vill flytta myndigheter till Rinkeby – och Skåne

"Ryska 'fake news' - en fara för våra länder"

Nepa tvärvänder till miljonförlust

Story – en vinstrik historia

IF Metall hittar ny komchef på Futurion

Svenskt Näringsliv värvar tung partner på Prime

Här är myndigheterna regeringen vill flytta

TCO-rekrytering ska bygga arbetsmarknadsfrågan för Arena

Claes de Faire tar över Fokus – helt

Regeringen vill flytta ut sju myndigheter

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.