Bris, Schlingmann och Backteman om att utse en minderårig till superkommunikatör

Publicerad 2015-03-16, 12:56

MEDIER-UPPDATERAD. Att en 13-årig bloggare utnämnts till näringslivets främsta kommunikatör väcker kritik. Nu har dessutom Misslisibells blogg RO-anmälts – trots att en av jurymedlemmarna själv sitter i styrelsen för RO. Samtidigt vill Kattis Ahlström, generalsekreterare för Bris som jobbar för att stärka barnens villkor, inte själv svara på frågor om utnämningen. De andra jurymedlemmarna ser dock inte bloggarens unga ålder som ett problem.

Fakta

Juryn bestod av:
Lena Ahlström, vd och grundare Ledarstudion,
Per Schlingmann, rådgivare och grundare Per Schlingmann AB,
Thomas Backteman, partner Hallvarsson & Halvarsson,
Kattis Ahlström, generalsekreterare Bris,
Cecilia Schön Jansson, vd Sveriges Kommunikatörer,
Claes de Faire, Resumés chefredaktör, och
Katarina Ekspong, redaktionschef Resumé.

Dela med andra

– För mig som satt i juryn står jag starkt bakom att kora henne som nummer ett, säger Per Schlingmann.
 
Det var den 4 mars som Lisa Jonsson, även känd som bloggaren Misslisibell, klev upp på scen för att ta emot sitt pris.
 
En jury, bestående av bland andra Resumés chefredaktör Claes de Faire, Sveriges Kommunikatörers vd Cecilia Schön Jansson, Hallvarsson-konsulten Thomas Backteman och Per Schlingmann, hade utsett den 13-åriga bloggaren till näringslivets främsta superkommunikatör, med motiveringen att hon påverkar ”stora delar av den unga generationen i deras syn på varumärken”.
 
Utnämningen har dock ifrågasatts och kritik har riktats mot att en så ung person fått ta emot priset.
 
Men jurymedlemmarna slår bort kritiken.
 
Enligt juryn var hennes ålder visserligen en del av diskussionen, men inget som problematiserades. Snarare sågs det som en styrka.
 
– Jag tycker att det stora problemet är att väldigt många andra personer som är betydligt äldre och etablerade inte har någon relation till någonting som börjar få stort inflytande i medievärlden. Diskussionen och kritiken kanske delvis handlar om att det finns anledning att reflektera över att landskapet är stadd i snabb förändring, säger Thomas Backteman.
 
– Vinnaren och flera av de andra pristagarna på topp 30-listan, är representanter för en stark förändrad medievärld, en värld där makthavarna ser väldigt annorlunda ut än i den traditionella medievärlden och där en person som vinnaren kan ha en väldigt stor påverkan på en stor grupp av människor och på så sätt bli en superkommunikatör, trots att hon åldersmässigt är väldigt ung liksom hennes tittare.
 
Per Schlingmann håller med:
 
– För mig gestaltar hon att vi har en helt ny spelplan. Det är inte längre de stora som ska lära de små, utan tvärtom, att det nu sker sådana omvälvande förändringar så att också stora aktörer som funnits väldigt länge har mycket att lära av en person som Lisa, Clara Henry eller vem det kan vara, säger han.
 
Tänkte ni på hennes ålder när ni diskuterade i juryn?
– Nej, inte mer än att ha den förmågan vid den låga åldern är ytterligare något som är starkt beundransvärt, säger Per Schlingmann.
 
Hade ni väntat er den här diskussionen?
– Jag trodde själv att det skulle bli diskussioner inte minst eftersom när man betraktar kommunikation och näringslivet så utgår man från en klassisk världsbild med de stora bolagen, de stora organisationerna och individerna med lång erfarenhet. Men jag har länge fascinerats av hur barn får en väldigt stark lojalitet till enskilda varumärken, ibland utan att ens ha varit inne i en butik eller nåtts av en enda officiell kommunikationskanal och förstår man logiken och nycklarna här finns det även för traditionella varumärken mycket att hämta.
 
Misslisibells blogg har nu RO-anmälts av Komms ordförande Gustav Martner, som anser att inläggen kan innehålla otillåten marknadsföring av produkter mot barn.
 
Thomas Backteman sitter själv som vice ordförande i styrelsen för Reklamombudsmannen. Han säger att det inte var något han själv funderade över.
 
– Nej, faktiskt inte.
 
Per Schlingmann har inte tagit del av anmälan, men säger att juryn inte heller tagit ställning till innehållet i kommunikationen.
 
– För mig som jurymedlem har det varit ett sätt att hitta individer som gestaltar någonting. Jag är också övertygad om att vi står inför en väldigt omvälvande förändring i synen på kommunikation i den mening att när allt mindre sker i klassiska, förutsägbara kanaler och mer hos enskilda individer, var går gränsen mellan att vara en påverkare och vad är reklam och inte reklam? Vi som konsumenter, inte minst unga, måste bli mer kritiska till det vi läser och jag är övertygad om att många unga också förstår det.
 
Cecilia Schön Jansson välkomnar RO-anmälan och ställer sig samtidigt till fullo bakom juryns beslut.
 
– Det är bra att det här belyses på olika sätt, och man får avvakta anmälan, men oavsett tycker jag att hon är en väldigt god kommunikatör som är otroligt duktig på att knyta an till sina fans. Sedan får man frånkoppla hennes samarbeten med företag, det är inte vad hon premierats för, utan för att hon är extremt duktig i det nya medielandskapet.
 
En del av kritiken, som framförts av miljöpartisten Max Ahlborn i en krönika på Resumé, har gällt att uppmärksamheten också kan leda till mer näthat. Cecilia Schön Jansson tror dock inte att det spelar någon större roll.
 
– Näthat är fruktansvärt, oavsett vilken ålder det handlar om. Men det finns andra sätt att motverka det och det är bra att det finns en stark opinion mot det.
 
Dagens Opinion har sökt en kommentar från Bris generalsekreterare Kattis Ahlström, som också suttit i juryn. Enligt Bris deltog hon dock endast på det första jurymötet, när kandidater nominerades, och hänvisar därför till Claes de Faire.
 
Claes de Faire har själv bemött kritiken på sin blogg, där han bland annat skriver att han inte tänker ”klä på henne någon offerkofta” eller förneka hennes framgång.
 
”Jag tänker inte låta bli att tala om att hon är duktig. Däremot talade vi med hennes föräldrar innan hon fick priset och innan hon tog emot det på scenen”, skriver han.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Bonnier slår ihop influeraraffärerna

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.