Bris, Schlingmann och Backteman om att utse en minderårig till superkommunikatör

Publicerad 2015-03-16, 12:56

MEDIER-UPPDATERAD. Att en 13-årig bloggare utnämnts till näringslivets främsta kommunikatör väcker kritik. Nu har dessutom Misslisibells blogg RO-anmälts – trots att en av jurymedlemmarna själv sitter i styrelsen för RO. Samtidigt vill Kattis Ahlström, generalsekreterare för Bris som jobbar för att stärka barnens villkor, inte själv svara på frågor om utnämningen. De andra jurymedlemmarna ser dock inte bloggarens unga ålder som ett problem.

Fakta

Juryn bestod av:
Lena Ahlström, vd och grundare Ledarstudion,
Per Schlingmann, rådgivare och grundare Per Schlingmann AB,
Thomas Backteman, partner Hallvarsson & Halvarsson,
Kattis Ahlström, generalsekreterare Bris,
Cecilia Schön Jansson, vd Sveriges Kommunikatörer,
Claes de Faire, Resumés chefredaktör, och
Katarina Ekspong, redaktionschef Resumé.

Dela med andra

– För mig som satt i juryn står jag starkt bakom att kora henne som nummer ett, säger Per Schlingmann.
 
Det var den 4 mars som Lisa Jonsson, även känd som bloggaren Misslisibell, klev upp på scen för att ta emot sitt pris.
 
En jury, bestående av bland andra Resumés chefredaktör Claes de Faire, Sveriges Kommunikatörers vd Cecilia Schön Jansson, Hallvarsson-konsulten Thomas Backteman och Per Schlingmann, hade utsett den 13-åriga bloggaren till näringslivets främsta superkommunikatör, med motiveringen att hon påverkar ”stora delar av den unga generationen i deras syn på varumärken”.
 
Utnämningen har dock ifrågasatts och kritik har riktats mot att en så ung person fått ta emot priset.
 
Men jurymedlemmarna slår bort kritiken.
 
Enligt juryn var hennes ålder visserligen en del av diskussionen, men inget som problematiserades. Snarare sågs det som en styrka.
 
– Jag tycker att det stora problemet är att väldigt många andra personer som är betydligt äldre och etablerade inte har någon relation till någonting som börjar få stort inflytande i medievärlden. Diskussionen och kritiken kanske delvis handlar om att det finns anledning att reflektera över att landskapet är stadd i snabb förändring, säger Thomas Backteman.
 
– Vinnaren och flera av de andra pristagarna på topp 30-listan, är representanter för en stark förändrad medievärld, en värld där makthavarna ser väldigt annorlunda ut än i den traditionella medievärlden och där en person som vinnaren kan ha en väldigt stor påverkan på en stor grupp av människor och på så sätt bli en superkommunikatör, trots att hon åldersmässigt är väldigt ung liksom hennes tittare.
 
Per Schlingmann håller med:
 
– För mig gestaltar hon att vi har en helt ny spelplan. Det är inte längre de stora som ska lära de små, utan tvärtom, att det nu sker sådana omvälvande förändringar så att också stora aktörer som funnits väldigt länge har mycket att lära av en person som Lisa, Clara Henry eller vem det kan vara, säger han.
 
Tänkte ni på hennes ålder när ni diskuterade i juryn?
– Nej, inte mer än att ha den förmågan vid den låga åldern är ytterligare något som är starkt beundransvärt, säger Per Schlingmann.
 
Hade ni väntat er den här diskussionen?
– Jag trodde själv att det skulle bli diskussioner inte minst eftersom när man betraktar kommunikation och näringslivet så utgår man från en klassisk världsbild med de stora bolagen, de stora organisationerna och individerna med lång erfarenhet. Men jag har länge fascinerats av hur barn får en väldigt stark lojalitet till enskilda varumärken, ibland utan att ens ha varit inne i en butik eller nåtts av en enda officiell kommunikationskanal och förstår man logiken och nycklarna här finns det även för traditionella varumärken mycket att hämta.
 
Misslisibells blogg har nu RO-anmälts av Komms ordförande Gustav Martner, som anser att inläggen kan innehålla otillåten marknadsföring av produkter mot barn.
 
Thomas Backteman sitter själv som vice ordförande i styrelsen för Reklamombudsmannen. Han säger att det inte var något han själv funderade över.
 
– Nej, faktiskt inte.
 
Per Schlingmann har inte tagit del av anmälan, men säger att juryn inte heller tagit ställning till innehållet i kommunikationen.
 
– För mig som jurymedlem har det varit ett sätt att hitta individer som gestaltar någonting. Jag är också övertygad om att vi står inför en väldigt omvälvande förändring i synen på kommunikation i den mening att när allt mindre sker i klassiska, förutsägbara kanaler och mer hos enskilda individer, var går gränsen mellan att vara en påverkare och vad är reklam och inte reklam? Vi som konsumenter, inte minst unga, måste bli mer kritiska till det vi läser och jag är övertygad om att många unga också förstår det.
 
Cecilia Schön Jansson välkomnar RO-anmälan och ställer sig samtidigt till fullo bakom juryns beslut.
 
– Det är bra att det här belyses på olika sätt, och man får avvakta anmälan, men oavsett tycker jag att hon är en väldigt god kommunikatör som är otroligt duktig på att knyta an till sina fans. Sedan får man frånkoppla hennes samarbeten med företag, det är inte vad hon premierats för, utan för att hon är extremt duktig i det nya medielandskapet.
 
En del av kritiken, som framförts av miljöpartisten Max Ahlborn i en krönika på Resumé, har gällt att uppmärksamheten också kan leda till mer näthat. Cecilia Schön Jansson tror dock inte att det spelar någon större roll.
 
– Näthat är fruktansvärt, oavsett vilken ålder det handlar om. Men det finns andra sätt att motverka det och det är bra att det finns en stark opinion mot det.
 
Dagens Opinion har sökt en kommentar från Bris generalsekreterare Kattis Ahlström, som också suttit i juryn. Enligt Bris deltog hon dock endast på det första jurymötet, när kandidater nominerades, och hänvisar därför till Claes de Faire.
 
Claes de Faire har själv bemött kritiken på sin blogg, där han bland annat skriver att han inte tänker ”klä på henne någon offerkofta” eller förneka hennes framgång.
 
”Jag tänker inte låta bli att tala om att hon är duktig. Däremot talade vi med hennes föräldrar innan hon fick priset och innan hon tog emot det på scenen”, skriver han.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Leif Östling lämnar Svenskt Näringsliv

ANNONS: SPBI SÖKER DIGITAL KOMMUNIKATÖR

Rippler upp 3,4 procent

Regi prisar advokatbyråer – Delphi & Fylgia kan vinna

Paues Åberg ökar inom corporate med ny projektledare

Miljöpartiet om Metoo: Nolltolerans här

Polisen delar inte med sig info om misstänkta terrorister

V och Metoo: Vi stärker feministiska arbetet

Efter tio års bråk – MP lyfter ut ledningen i Västerbotten

Regeringen nästa för etableringsjobben – men LO splittrat

Stockholm och Köpenhamn förlorade kampen om EMA

Nordea värvar presschef från Dagens Industri

TCO kampanjar för politiker-prao

Riksrevisionen granskar investeringssparkontot

Liberalerna om Metoo: Vi förbereder oss

Här är vinnarna i årets MarC Awards

Här är Liberalernas viktigaste beslut från landsmötet

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Nattskiftet och Make Equal kampanjar för #maskulintansvar

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.