Blondinbella och Christer Björkman hjälper Unionen konkurrera med Ledarna

Publicerad 2017-08-24, 07:55

KAMPANJ. Unionen släpper tv-serien Chefsliv som produceras av content-byrån OTW. Med kändisar Blondinbella och Christer Björkman ska Unionen ta en match med Ledarna om att få organisera chefer fackligt.

 

Dela med andra

Fackförbundet Unionen har köpt sex avsnitt som ska sändas via Facebook, egna kanaler samt Bonniers webb-tv-kanaler, såsom Expressen.
– Sedan ska vi utvärdera vad som funkar och inte funkar. Troligen köper vi en omgång till, säger Unionens marknadschef Johan Fernstedt.

Programmet ska bygga Unionens varumärke bland cheferna.
 
– Framförallt vill vi bygga kännedom om Unionen Chef och visa att Unionen är till för både chefer och medarbetare, att vi är det största facket för chefer. Det vill vi göra genom humor och visa de största utmaningarna en chef kan stå inför.

Är inte Ledarna större på chefer?
– Det är en vanlig missuppfattning vi vill komma till rätta med.

Ska ni erövra medlemmar från Ledarna?
– Det är inte det primära. Det här är en kännedomskampanj, inte en värvningskampanj.

Magnus Hedberg, från Lyxfällan är programledare. Varje avsnitt har ett tema:  unga talanger, digital transformation, att byta jobb, hållbart arbetsliv, ledarskapets utmaningar och trygghet på jobbet.

Varje avsnitt är 6-7 minuter långt och består av tre delar ”superintressanta chefer”, statistik inom olika chefsfrågor och sketcher. Programmen ska kunna brytas upp i tre block. Cheferna är Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, Christer Björkman, SVT, Frida Boisen, Bonnier, Håkan Ericson, tidigare U21 , Karin Bodin, Polarbörd och Per Svärdson, Apotea.se.

Unionen har därmed valt flera chefer som snarate är mer kända en de har stora organisationer att leda.

Vad säger det om er idé om chefer?
– Vi har inte sett det så. Vi tänkte ha människor med igenkänning i stället för att ha experter på olika områden. Vi har till exempel pratat med Christer Björkman om arbetet och tillkortakommandena när han skulle digitalisera Melodifestivalen, trots att han inte ens hade Facebook då. Vi har sneglat på dem som haft en utmaning snarare än på dem som är fantastiska chefer.

Kunde ni inte haft med cheferna för Ericsson och Ikea, cheferna ni har valt, som Blondinbella har ju inte så jättestort personalansvar?
– Alla är chefer över väldigt många personer. Hon (Isabella Löwengrip) är också chef för en ny typ av arbetsliv där man är både frilansare och entreprenör.

Ni kanske har valt cheferna så att ni ska få spridning i sociala medier?
– Vi har valt med omsorg så att folk ska tycka det är intressant att titta på. Vi har valt profiler som har en intressant resa att följa.

Budget?
– Det kan jag inte kommentera.

unionens arbetsgrupp
Johan Fernstedt, marknadschef, Karin Nordin, ansvarig Unionen Chef, Lotta Loosme, projektledare, Kristina Jalkner, produktionsledare, Axel von Matern, art director, Oskar Isbäck, digital strateg, Catharina Nordlund, opinion och PR och Nina Kullberg, varumärkesansvarig.

otws arbetsgrupp
Niklas Wallenberg, account director, David Bexelius, utvecklingschef, Jonas Leksell, producent och Anna Sedin, projektledare.

Klart nu: Bonnier säljer Broadcasting till Telia

ANNONS:

Regeringen vill få småbolagen att producera i Sverige

C-politiker ska utreda reducerad CO2

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.