Blondinbella och Christer Björkman hjälper Unionen konkurrera med Ledarna

Publicerad 2017-08-24, 07:55

KAMPANJ. Unionen släpper tv-serien Chefsliv som produceras av content-byrån OTW. Med kändisar Blondinbella och Christer Björkman ska Unionen ta en match med Ledarna om att få organisera chefer fackligt.

 

Dela med andra

Fackförbundet Unionen har köpt sex avsnitt som ska sändas via Facebook, egna kanaler samt Bonniers webb-tv-kanaler, såsom Expressen.
– Sedan ska vi utvärdera vad som funkar och inte funkar. Troligen köper vi en omgång till, säger Unionens marknadschef Johan Fernstedt.

Programmet ska bygga Unionens varumärke bland cheferna.
 
– Framförallt vill vi bygga kännedom om Unionen Chef och visa att Unionen är till för både chefer och medarbetare, att vi är det största facket för chefer. Det vill vi göra genom humor och visa de största utmaningarna en chef kan stå inför.

Är inte Ledarna större på chefer?
– Det är en vanlig missuppfattning vi vill komma till rätta med.

Ska ni erövra medlemmar från Ledarna?
– Det är inte det primära. Det här är en kännedomskampanj, inte en värvningskampanj.

Magnus Hedberg, från Lyxfällan är programledare. Varje avsnitt har ett tema:  unga talanger, digital transformation, att byta jobb, hållbart arbetsliv, ledarskapets utmaningar och trygghet på jobbet.

Varje avsnitt är 6-7 minuter långt och består av tre delar ”superintressanta chefer”, statistik inom olika chefsfrågor och sketcher. Programmen ska kunna brytas upp i tre block. Cheferna är Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, Christer Björkman, SVT, Frida Boisen, Bonnier, Håkan Ericson, tidigare U21 , Karin Bodin, Polarbörd och Per Svärdson, Apotea.se.

Unionen har därmed valt flera chefer som snarate är mer kända en de har stora organisationer att leda.

Vad säger det om er idé om chefer?
– Vi har inte sett det så. Vi tänkte ha människor med igenkänning i stället för att ha experter på olika områden. Vi har till exempel pratat med Christer Björkman om arbetet och tillkortakommandena när han skulle digitalisera Melodifestivalen, trots att han inte ens hade Facebook då. Vi har sneglat på dem som haft en utmaning snarare än på dem som är fantastiska chefer.

Kunde ni inte haft med cheferna för Ericsson och Ikea, cheferna ni har valt, som Blondinbella har ju inte så jättestort personalansvar?
– Alla är chefer över väldigt många personer. Hon (Isabella Löwengrip) är också chef för en ny typ av arbetsliv där man är både frilansare och entreprenör.

Ni kanske har valt cheferna så att ni ska få spridning i sociala medier?
– Vi har valt med omsorg så att folk ska tycka det är intressant att titta på. Vi har valt profiler som har en intressant resa att följa.

Budget?
– Det kan jag inte kommentera.

unionens arbetsgrupp
Johan Fernstedt, marknadschef, Karin Nordin, ansvarig Unionen Chef, Lotta Loosme, projektledare, Kristina Jalkner, produktionsledare, Axel von Matern, art director, Oskar Isbäck, digital strateg, Catharina Nordlund, opinion och PR och Nina Kullberg, varumärkesansvarig.

otws arbetsgrupp
Niklas Wallenberg, account director, David Bexelius, utvecklingschef, Jonas Leksell, producent och Anna Sedin, projektledare.

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.