Blondinbella och Christer Björkman hjälper Unionen konkurrera med Ledarna

Publicerad 2017-08-24, 07:55

KAMPANJ. Unionen släpper tv-serien Chefsliv som produceras av content-byrån OTW. Med kändisar Blondinbella och Christer Björkman ska Unionen ta en match med Ledarna om att få organisera chefer fackligt.

 

Dela med andra

Fackförbundet Unionen har köpt sex avsnitt som ska sändas via Facebook, egna kanaler samt Bonniers webb-tv-kanaler, såsom Expressen.
– Sedan ska vi utvärdera vad som funkar och inte funkar. Troligen köper vi en omgång till, säger Unionens marknadschef Johan Fernstedt.

Programmet ska bygga Unionens varumärke bland cheferna.
 
– Framförallt vill vi bygga kännedom om Unionen Chef och visa att Unionen är till för både chefer och medarbetare, att vi är det största facket för chefer. Det vill vi göra genom humor och visa de största utmaningarna en chef kan stå inför.

Är inte Ledarna större på chefer?
– Det är en vanlig missuppfattning vi vill komma till rätta med.

Ska ni erövra medlemmar från Ledarna?
– Det är inte det primära. Det här är en kännedomskampanj, inte en värvningskampanj.

Magnus Hedberg, från Lyxfällan är programledare. Varje avsnitt har ett tema:  unga talanger, digital transformation, att byta jobb, hållbart arbetsliv, ledarskapets utmaningar och trygghet på jobbet.

Varje avsnitt är 6-7 minuter långt och består av tre delar ”superintressanta chefer”, statistik inom olika chefsfrågor och sketcher. Programmen ska kunna brytas upp i tre block. Cheferna är Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, Christer Björkman, SVT, Frida Boisen, Bonnier, Håkan Ericson, tidigare U21 , Karin Bodin, Polarbörd och Per Svärdson, Apotea.se.

Unionen har därmed valt flera chefer som snarate är mer kända en de har stora organisationer att leda.

Vad säger det om er idé om chefer?
– Vi har inte sett det så. Vi tänkte ha människor med igenkänning i stället för att ha experter på olika områden. Vi har till exempel pratat med Christer Björkman om arbetet och tillkortakommandena när han skulle digitalisera Melodifestivalen, trots att han inte ens hade Facebook då. Vi har sneglat på dem som haft en utmaning snarare än på dem som är fantastiska chefer.

Kunde ni inte haft med cheferna för Ericsson och Ikea, cheferna ni har valt, som Blondinbella har ju inte så jättestort personalansvar?
– Alla är chefer över väldigt många personer. Hon (Isabella Löwengrip) är också chef för en ny typ av arbetsliv där man är både frilansare och entreprenör.

Ni kanske har valt cheferna så att ni ska få spridning i sociala medier?
– Vi har valt med omsorg så att folk ska tycka det är intressant att titta på. Vi har valt profiler som har en intressant resa att följa.

Budget?
– Det kan jag inte kommentera.

unionens arbetsgrupp
Johan Fernstedt, marknadschef, Karin Nordin, ansvarig Unionen Chef, Lotta Loosme, projektledare, Kristina Jalkner, produktionsledare, Axel von Matern, art director, Oskar Isbäck, digital strateg, Catharina Nordlund, opinion och PR och Nina Kullberg, varumärkesansvarig.

otws arbetsgrupp
Niklas Wallenberg, account director, David Bexelius, utvecklingschef, Jonas Leksell, producent och Anna Sedin, projektledare.

Svenska Golfförbundet lobbar in golfen inför valet

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.