Blondinbella och Christer Björkman hjälper Unionen konkurrera med Ledarna

Publicerad 2017-08-24, 07:55

KAMPANJ. Unionen släpper tv-serien Chefsliv som produceras av content-byrån OTW. Med kändisar Blondinbella och Christer Björkman ska Unionen ta en match med Ledarna om att få organisera chefer fackligt.

 

Dela med andra

Fackförbundet Unionen har köpt sex avsnitt som ska sändas via Facebook, egna kanaler samt Bonniers webb-tv-kanaler, såsom Expressen.
– Sedan ska vi utvärdera vad som funkar och inte funkar. Troligen köper vi en omgång till, säger Unionens marknadschef Johan Fernstedt.

Programmet ska bygga Unionens varumärke bland cheferna.
 
– Framförallt vill vi bygga kännedom om Unionen Chef och visa att Unionen är till för både chefer och medarbetare, att vi är det största facket för chefer. Det vill vi göra genom humor och visa de största utmaningarna en chef kan stå inför.

Är inte Ledarna större på chefer?
– Det är en vanlig missuppfattning vi vill komma till rätta med.

Ska ni erövra medlemmar från Ledarna?
– Det är inte det primära. Det här är en kännedomskampanj, inte en värvningskampanj.

Magnus Hedberg, från Lyxfällan är programledare. Varje avsnitt har ett tema:  unga talanger, digital transformation, att byta jobb, hållbart arbetsliv, ledarskapets utmaningar och trygghet på jobbet.

Varje avsnitt är 6-7 minuter långt och består av tre delar ”superintressanta chefer”, statistik inom olika chefsfrågor och sketcher. Programmen ska kunna brytas upp i tre block. Cheferna är Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, Christer Björkman, SVT, Frida Boisen, Bonnier, Håkan Ericson, tidigare U21 , Karin Bodin, Polarbörd och Per Svärdson, Apotea.se.

Unionen har därmed valt flera chefer som snarate är mer kända en de har stora organisationer att leda.

Vad säger det om er idé om chefer?
– Vi har inte sett det så. Vi tänkte ha människor med igenkänning i stället för att ha experter på olika områden. Vi har till exempel pratat med Christer Björkman om arbetet och tillkortakommandena när han skulle digitalisera Melodifestivalen, trots att han inte ens hade Facebook då. Vi har sneglat på dem som haft en utmaning snarare än på dem som är fantastiska chefer.

Kunde ni inte haft med cheferna för Ericsson och Ikea, cheferna ni har valt, som Blondinbella har ju inte så jättestort personalansvar?
– Alla är chefer över väldigt många personer. Hon (Isabella Löwengrip) är också chef för en ny typ av arbetsliv där man är både frilansare och entreprenör.

Ni kanske har valt cheferna så att ni ska få spridning i sociala medier?
– Vi har valt med omsorg så att folk ska tycka det är intressant att titta på. Vi har valt profiler som har en intressant resa att följa.

Budget?
– Det kan jag inte kommentera.

unionens arbetsgrupp
Johan Fernstedt, marknadschef, Karin Nordin, ansvarig Unionen Chef, Lotta Loosme, projektledare, Kristina Jalkner, produktionsledare, Axel von Matern, art director, Oskar Isbäck, digital strateg, Catharina Nordlund, opinion och PR och Nina Kullberg, varumärkesansvarig.

otws arbetsgrupp
Niklas Wallenberg, account director, David Bexelius, utvecklingschef, Jonas Leksell, producent och Anna Sedin, projektledare.

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.