Svenskt Näringsliv undergräver inte bara privata medieföretags möjligheter att tjäna pengar utan också trovärdigheten för medier i stort med sina gratiskanaler som plockar russinen ur Bonniers kaka, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

”Regeringen leker affär med välfärden”. ”Ni leker affär med skolan”.
Orden är Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedts. Han brukar säga så när han uttrycker att han inte vill att staten ska anlita näringslivet. Omvänt brukar Svenskt Näringsliv protestera när kommuner startar egna bolag som gör affärer på marknader där privata företag försöker överleva. Ofta är argumentet emot kommunala bolag att de inte tävlar på samma villkor som privata.

Så inte skulle väl Svenskt Näringsliv starta en verksamhet som konkurrerar med företag? Det borde inte finnas på kartan.

Men det är precis vad Svenskt Näringsliv gör. Sedan något år driver Svenskt Näringsliv nyhetstjänsten Fplus. Det är ett nyhetsbrev som sammanställer artiklar från andra medier. En hel del material kommer till exempel från Schibsteds sajt Omni, som i sin tur gör rewrites på exempelvis Bonnierägda Dagens Industri, som lever på att sälja prenumerationer. Fplus kan alltså sägas betala Schibsted för att plocka russinen ur Bonniers kaka för att dela ut dem gratis.  Skulle något liknande kunna hända i ett kommunalt bolag? Kanske.

Fplus gör även en del egna rewrites och den 12 personer starka redaktionen (SVT Aktuellt har fyra reportrar) skapar också eget material. Chefredaktören Henrik Svidén pratar om att han har en redaktion och vassa reportrar, men de facto är Fplus en opinionsbildande kanal för Svenskt Näringsliv.   Fplus skriver till exempel gärna om vådan av kommunala bolag: ”Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet”, lyder till exempel en rubrik. Där citerar Fplus tidningen Entreprenörs undersökning. Entreprenör drivs också av Svenskt Näringsliv.

Sedan tidigare har Fplus startat ett ytterligare nyhetsbrev som heter Kommunkoll och till en del konkurrerar med Dagens Samhälle, som likt Dagens Industri försöker tjäna pengar på sitt innehåll. På kort tid fick Kommunkoll 8 000-9 000 ”prenumeranter”, som Henrik Svidén, kallar det. Men de betalar inte en krona och borde egentligen kallas för ”gratisläsare”. För många som funderar på en prenumeration på Dagens Samhälle, kan ett matigt nyhetsbrev från en fet och välavlönad redaktion på Svenskt Näringsliv, förstås vara ett gratisalternativ.

Idag har Svenskt Näringsliv lanseringsparty för nyhetsbrevet Hållbart. Det kan bli en direkt konkurrent till Bonniers Aktuell Hållbarhet.  Henrik Svidén berättar att ett ”erbjudande” har gått ut till Fplus läsare. Det låter ju som proffsigt, men det erbjudandet består i att alla och envar kan trycka på en knapp och få ett alldeles gratis nyhetsbrev om hållbarhet, förmodligen med de viktigaste sakerna från Aktuell Hållbarhet rewritade.

Svenskt Näringsliv motiverar nyhetsbreven med att medlemmarna efterfrågar dem. Självklart ska Svenskt Näringsliv ge medlemmarna valuta för medlemsavgiften. Det är bara det att Fplus, det dagliga nyhetsbrevet går till alla som vill ha det. Det är inte förbehållet medlemmarna.  I själva verket har Fplus 100 000 gratismottagare. Det är inte orimligt att tro att några av dessa har avstått från att prenumerera på Dagens Industri.

Även de andra nyhetsbreven kan tecknas fritt av vem som helst. Alla på LO, alla på Atlas Copco, Sandvik, Volvo, Näringsdepartementet och TCO, alla, alla. Och det är klart att Svenskt Näringsliv vill ha max spridning på sina mediekanaler, det ska ju användas till att bygga opinion, ge bilder, skapa ”rätt vinkel”. Inget fel med det, men i slutänden betalar Svenskt Näringslivs medlemmar en hyfsad slant för att organisationen ska konkurrera med privata medieföretag på oschysta villkor. För att driva medier med hjälp av medlemspengar är ungefär som när public service kan räkna med skattepengar oavsett prestation, medan privata mediebolag måste förmå publiken att betala för innehållet. Varje dag. Det blir inte lättare när aktörer som Svenskt Näringsliv leker redaktion och pumpar ut gratismaterial. Om Bonnier är med i Svenskt Näringsliv borde de gå ur omgående.

Ännu värre är att Fplus ger sig ut för att vara en riktig redaktion, när den egentligen är styrd av Svenskt Näringslivs kommunikationsavdelning. Fast det ser ju ut som medier på riktigt. Säg att lite lata och fattiga läsare börjar bygga sin verklighetsuppfattning på Svensk Näringslivs content och tro att det är ovinklad sanning? Svenskt Näringsliv undergräver inte bara privata medieföretags möjligheter att tjäna pengar utan också trovärdigheten för medier i stort med sitt styrda material i hög upplaga.

Det här borde Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke ha i åtanke när han ska hålla i den stolta invigningen av Hållbart senare i dag. Och i åtanke även nästa gång Svenskt Näringsliv ska ut och skälla på snedvriden konkurrens från kommunala bolag.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

rolf@dagensopinion.se