Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Publicerad 2017-07-11, 11:58

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Tennisspelaren Björn Borg låg lågt med politiska ståndpunkter förutom visst skatteuppror i Monaco. Klädmärket Björn Borg gör däremot ett tungt politiskt ställningstagande genom att arrangera en tennismatch på gränsen mellan Mexico och USA. 

Dela med andra

Filmen är inspelande vid Tijuana River med tennisspelarna Mariano Argote från Mexico och Peter Clemente från USA.
Reklamfilmen har många dokumentära drag,  bland annat bandande intervjuer med en amerikansk säkerhetsexpert och sekvenser med hovrande helikoptrar och tjutande polisbilar.
 
Slutbudskapet är ”Change your game”.
 
– Det här är ett sätt för oss att visa att vi tror mer på att bygga tennisnät än att sätta upp murar. Vi tror på sportens kraft att förena olika länder, säger Jonas Lindberg-Nyvang, marknadsdirektör på Björn Borg.

Varför just gränskonflikten mellan USA och Mexiko?
– Vi tyckte ämnet var så omdiskuterat och när vi fick idén, så tyckte vi att det kändes som en självklarhet att försöka. Vi står ju för öppna gränser i våra värderingar. Sedan har det inte varit en lätt övning att få till det.

Hur har ni bedömt riskerna?
– Kunde vi göra filmen utan att det skadar någon eller påverkar någon negativt, tyckte vi att det var en bra sak att göra.  Vi ser det som ett sätt att gestalta vad vi står för som ett sporvarumärke, öppenhet och fair play.

Samtidigt kan det uppfattas som ni vänder er direkt till USAs president Donald Trump med ert ställningstagande?
– Det kände helt enkelt rätt att att göra det.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi har precis släppt filmen och börjar får lite positiva reaktioner.

Vad räknar ni med för reaktioner?
– Vi hoppas att det blir positiva reaktioner där vi medverkar till sportens förenande kraft. Vi hoppas att folk ska dela filmen och sprida budskapet.

Hur sprider ni filmen?
–  Vi sprider den globalt via våra sociala kanaler och olika pressdistributionstjänster vi jobbar med.

Ni går in i världspolitiken med ett tungt ställningstagande, är det en ny inriktning?
– Vi har alltid jobbat med att ta ställning i vår kommunikation mot exempelvis antigaylagarna i Ryssland. Vi har jobbat med olika frågor som vi tycker är viktiga i samhället, som att man ska kunna älska vem man vill och och att vi ska ha demokrati och andra ämnen som är relevanta för vår existens som ett sportvarumärke.

Kommer det mer liknande kampanjer?
– Ja, vi kokar av idéer.

Byrån bakom kampanjen är svenska Round and Round med Patriksson som pr-byrå.

Filmens producent är Klaus Thymann.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Populistiskt, och tyvärr stötande för många av deras kunder. Det var sista gången jag köper det märket. Gränsen mellan USA och Mexiko är redan bebyggd med en barriär cirka en tredjedel av vägen. Och Mexiko har stenhård gränsbevakning vid sin södra gräns och avvisar illegaler direkt. Men det får inte vi i västvärlden göra, inte ens när det är uppenbart för alla att de flesta som kommer är ekonomiska migranter. Dessutom vill inte Trump "stänga" gränsen, han vill att de ska bli en ordnad process så att alla som vill in ansöker den riktiga vägen och kommer in legalt. Inte som idag när det lever mellan 10-20 miljoner under jorden illegalt i USA.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

Dagens Media byter chefredaktör

Fokus köper Vetenskapsmedia – grundaren lämnar

DO stämmer kommunal för diskriminering

Minskad optimism bland de mindre byråerna

M-Brain/Sveriges Annonsörer: M och S mer omnämnda än Youtube

Ulf Kristersson (m) skriver till moderatkvinnor i Metoo-uppropet

Gullers Grupp köper reklambyrå i Göteborg

Elof Ivarsson,Emil Filipsson,Lisa Wahlström,Olof Gustafsson,Jonas Dahl,Joseph Engman,Anna Hedqvist, Björn Eklind,Camilla Winberg

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.