Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Publicerad 2017-07-11, 11:58

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Tennisspelaren Björn Borg låg lågt med politiska ståndpunkter förutom visst skatteuppror i Monaco. Klädmärket Björn Borg gör däremot ett tungt politiskt ställningstagande genom att arrangera en tennismatch på gränsen mellan Mexico och USA. 

Dela med andra

Filmen är inspelande vid Tijuana River med tennisspelarna Mariano Argote från Mexico och Peter Clemente från USA.
Reklamfilmen har många dokumentära drag,  bland annat bandande intervjuer med en amerikansk säkerhetsexpert och sekvenser med hovrande helikoptrar och tjutande polisbilar.
 
Slutbudskapet är ”Change your game”.
 
– Det här är ett sätt för oss att visa att vi tror mer på att bygga tennisnät än att sätta upp murar. Vi tror på sportens kraft att förena olika länder, säger Jonas Lindberg-Nyvang, marknadsdirektör på Björn Borg.

Varför just gränskonflikten mellan USA och Mexiko?
– Vi tyckte ämnet var så omdiskuterat och när vi fick idén, så tyckte vi att det kändes som en självklarhet att försöka. Vi står ju för öppna gränser i våra värderingar. Sedan har det inte varit en lätt övning att få till det.

Hur har ni bedömt riskerna?
– Kunde vi göra filmen utan att det skadar någon eller påverkar någon negativt, tyckte vi att det var en bra sak att göra.  Vi ser det som ett sätt att gestalta vad vi står för som ett sporvarumärke, öppenhet och fair play.

Samtidigt kan det uppfattas som ni vänder er direkt till USAs president Donald Trump med ert ställningstagande?
– Det kände helt enkelt rätt att att göra det.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi har precis släppt filmen och börjar får lite positiva reaktioner.

Vad räknar ni med för reaktioner?
– Vi hoppas att det blir positiva reaktioner där vi medverkar till sportens förenande kraft. Vi hoppas att folk ska dela filmen och sprida budskapet.

Hur sprider ni filmen?
–  Vi sprider den globalt via våra sociala kanaler och olika pressdistributionstjänster vi jobbar med.

Ni går in i världspolitiken med ett tungt ställningstagande, är det en ny inriktning?
– Vi har alltid jobbat med att ta ställning i vår kommunikation mot exempelvis antigaylagarna i Ryssland. Vi har jobbat med olika frågor som vi tycker är viktiga i samhället, som att man ska kunna älska vem man vill och och att vi ska ha demokrati och andra ämnen som är relevanta för vår existens som ett sportvarumärke.

Kommer det mer liknande kampanjer?
– Ja, vi kokar av idéer.

Byrån bakom kampanjen är svenska Round and Round med Patriksson som pr-byrå.

Filmens producent är Klaus Thymann.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Populistiskt, och tyvärr stötande för många av deras kunder. Det var sista gången jag köper det märket. Gränsen mellan USA och Mexiko är redan bebyggd med en barriär cirka en tredjedel av vägen. Och Mexiko har stenhård gränsbevakning vid sin södra gräns och avvisar illegaler direkt. Men det får inte vi i västvärlden göra, inte ens när det är uppenbart för alla att de flesta som kommer är ekonomiska migranter. Dessutom vill inte Trump "stänga" gränsen, han vill att de ska bli en ordnad process så att alla som vill in ansöker den riktiga vägen och kommer in legalt. Inte som idag när det lever mellan 10-20 miljoner under jorden illegalt i USA.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

GP värvar kulturchef på Arena

Almega tar strid om assistensersättningarna – i Metro

JKL-konsult blir komchef på Kry

Fortsatta miljonförluster för Gavagai

BEACONOMIST 22: Poddbranschen mot 100 miljoner – Accentures digitala affärer

Tidigare toppmoderat blir vd för Sveriges Byggindustrier

"Sommarlata dagar på SDs komavdelning"

Klart nu: Hon kan bli Sveriges ambassadör i Washington

Vänsterpartiet kräver regeringen på miljardbelopp till ”det svikna Sverige”

Deloitte förvärvar Acne

Newsec 274 procent lönsammare – nyanställer

Svensk organisation tar på sig Donald Trumps nedläggning av företagsråden

M och C överens med regeringen om nya miljarder till försvaret

Vattenfall värvar Almedalskändis från Expressen

Tommy Ohlström (kf) sparkar Coops vd

Handelsbankens EFN öppnar lokala tv-stationer

Röda siffror för Arena Opinion

Klart med statssekreterare till Heléne Fritzon (s)

Alliansen lanserar lagstiftade ”Inträdesjobb”

Clear Channel knycker TV4-direktör

Vänsterpartiet biffar upp med partisekreterare från Malmö

Editk upp 23 procent – men tappar marginal

Alliansen släpper nytt förslag

KD lämnar försvarsförhandlingarna

Prime mot 200 miljoner – ökar med 20 procent

Socialdemokraterna skänker "russebuss" till SSU

Axicom upp 5 procent – men minskar lönsamheten

Katerina Janouch riskerar Viking-uppdrag efter Twitterattack mot Rossana Dinamarca (v)

Luf förnyar styrelsen – och loggan

Vänsterpartiet kräver ny myndighet – visar partiets prioriterade valfråga

Han blir statssekreterare hos Tomas Eneroth (s)

Way out Wests grundare: Det går snabbare att förändra med företag än med politiker

SAKER MAN SER: Arvamus har något Almedalen inte har

”Känn ingen sorg för publiceringen av storyn om Anders Borg”

Northern Link ner 15 procent

Moderat KU-anmäler Stefan Löfvens statssekreterare

De kan ta plats i SSUs styrelse

Dramat kring Transportstyrelsen sänkte SD hos Novus och Demoskop

Google upp 20 procent i Sverige

Kreab minskar intäkterna efter vurpa i Australien

”Funktionshinderpropositionen som glömdes av hysteriska medier"

Backa Hultqvist-kampanjen (s) inspirerad av Obama

Pangea-chef leder 40-miljonersprojekt på Visit Sweden

Avpixlat-redaktören fördubblar omsättningen

Från presskonferensen inför sommartalet 2013.

Stefan Löfven (s) flyttar sommartalet från Stockholm

De tyngsta talarna och viktigaste frågorna inför SSUs kongress

Vårdföretagarna rasar över Försäkringskassans utbetalningar

Omstrukturering pressade Friends Agenda

Förundersökningen mot Anders Borg läggs ner

Aftonbladet nappar på Ikeas Sifo-undersökning

Porsche – konservativaste bilmärket – Dacia längst till vänster

Assefa delar ut 1,7 miljoner

Andreasson upp 10 procent

Opinionsbildarnas Pride – i bild

Anders Borg lämnar Kinnevik

Anders Borg polisanmäls efter skärgårdsfesten

Burson-Marsteller upp 14 procent

Anders Borg berättar på Facebook om den urspårade skärgårdsfesten

Här är partiledarna som går i Pride-tåget – men Stefan Löfven hoppar

Från Pridetåget 2016. Montage.

De mister jobbet när Gabriel Wikström (s) slutar

Minskad intäkt och marginal på Expressen

Ex-ministern blottade sitt kön på barnfamiljsfesten

Regeringen kapar Alliansens förslag – inför skolplikt för sexåringar

Ytterligare tufft år för växande MSL

NOVUS: Bara C, V och SD har ökat sedan valet 2014

SVT-profil kandiderar till riksdagen

SD inleder nordiskt samarbete – utan Norge

Fredrik Reinfeldt tar hem 20 miljoner i lågskattade vinstpengar

Fredrik Reinfeldt föreläser på it-konsulten Tietos bankdag år 2015.

Annika Strandhäll (s) får dubbla statssekreterare

Här är sociala kanalerna svenskarna helst vill mötas av reklam i

Mynewsdesk storökar mot lönsamhet

Richard Herrey (m)ot riksdagen

Socialministern och statsministern backar Sveriges EMA-ansökan

Regeringen utreder stuprörs-analyser

Progress passerar 10-miljoner

”Så kan huvudmännen ge Almedalsveckan mer nerv”

Pr som i Pride

Norstat krossar 100-miljonersvallen

Geelmuyden Kiese backar i Sverige

Public affairs-konsulterna om regeringsombildningen

Alliansen viker inte ner sig om Peter Hultqvist (s)

Starkt konjunkturläge – arbetslösheten marginellt ned

Stefan Löfven (s) bygger om efter misstroendeförklaringarna

Förvärv drar ner lönsammare Sifo

V vill fälla en minister – SD vill fälla regeringen

Hill + Knowlton vänder till vinst

Alliansen väcker misstroendevotum mot tre statsråd

IOGT attackerar Folkhälsomyndigheten – vill att regeringen sparkar gd

4,3 procent män på växande Spalt PR

”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Stefan Löfven (s) vill begränsa outsourcing och utreda RKs hantering av Transportstyrelsen

IBM om ”haveriet” på Transportstyrelsen: Det är tydlig var ansvaret ligger

Stefan Löfven (s) håller presskonferens om Transportstyrelsen

Röda siffror för AWB

SAKER MAN SER: Storleken avgörande när Atlas Copco rekryterar

Akademikerna saknar riktlinjer för mejl

Opinionen pressar regeringen om Transportstyrelsens säkerhetsläcka

Allt större andel digitalt på Intellecta

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.