Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Publicerad 2017-07-11, 11:58

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Tennisspelaren Björn Borg låg lågt med politiska ståndpunkter förutom visst skatteuppror i Monaco. Klädmärket Björn Borg gör däremot ett tungt politiskt ställningstagande genom att arrangera en tennismatch på gränsen mellan Mexico och USA. 

Dela med andra

Filmen är inspelande vid Tijuana River med tennisspelarna Mariano Argote från Mexico och Peter Clemente från USA.
Reklamfilmen har många dokumentära drag,  bland annat bandande intervjuer med en amerikansk säkerhetsexpert och sekvenser med hovrande helikoptrar och tjutande polisbilar.
 
Slutbudskapet är ”Change your game”.
 
– Det här är ett sätt för oss att visa att vi tror mer på att bygga tennisnät än att sätta upp murar. Vi tror på sportens kraft att förena olika länder, säger Jonas Lindberg-Nyvang, marknadsdirektör på Björn Borg.

Varför just gränskonflikten mellan USA och Mexiko?
– Vi tyckte ämnet var så omdiskuterat och när vi fick idén, så tyckte vi att det kändes som en självklarhet att försöka. Vi står ju för öppna gränser i våra värderingar. Sedan har det inte varit en lätt övning att få till det.

Hur har ni bedömt riskerna?
– Kunde vi göra filmen utan att det skadar någon eller påverkar någon negativt, tyckte vi att det var en bra sak att göra.  Vi ser det som ett sätt att gestalta vad vi står för som ett sporvarumärke, öppenhet och fair play.

Samtidigt kan det uppfattas som ni vänder er direkt till USAs president Donald Trump med ert ställningstagande?
– Det kände helt enkelt rätt att att göra det.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi har precis släppt filmen och börjar får lite positiva reaktioner.

Vad räknar ni med för reaktioner?
– Vi hoppas att det blir positiva reaktioner där vi medverkar till sportens förenande kraft. Vi hoppas att folk ska dela filmen och sprida budskapet.

Hur sprider ni filmen?
–  Vi sprider den globalt via våra sociala kanaler och olika pressdistributionstjänster vi jobbar med.

Ni går in i världspolitiken med ett tungt ställningstagande, är det en ny inriktning?
– Vi har alltid jobbat med att ta ställning i vår kommunikation mot exempelvis antigaylagarna i Ryssland. Vi har jobbat med olika frågor som vi tycker är viktiga i samhället, som att man ska kunna älska vem man vill och och att vi ska ha demokrati och andra ämnen som är relevanta för vår existens som ett sportvarumärke.

Kommer det mer liknande kampanjer?
– Ja, vi kokar av idéer.

Byrån bakom kampanjen är svenska Round and Round med Patriksson som pr-byrå.

Filmens producent är Klaus Thymann.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Populistiskt, och tyvärr stötande för många av deras kunder. Det var sista gången jag köper det märket. Gränsen mellan USA och Mexiko är redan bebyggd med en barriär cirka en tredjedel av vägen. Och Mexiko har stenhård gränsbevakning vid sin södra gräns och avvisar illegaler direkt. Men det får inte vi i västvärlden göra, inte ens när det är uppenbart för alla att de flesta som kommer är ekonomiska migranter. Dessutom vill inte Trump "stänga" gränsen, han vill att de ska bli en ordnad process så att alla som vill in ansöker den riktiga vägen och kommer in legalt. Inte som idag när det lever mellan 10-20 miljoner under jorden illegalt i USA.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

Muf backar Ulf Kristersson

Brunswick-värvning ska profilera ABB inom digitalisering

Regeringen lägger 5 miljarder på klimat och miljö 2018

MP-ministrar presenterar budget-nyhet

BEACONOMIST 24: Ny svensk managementjätte – Så e-handlar Baby Björn i Kina

JKL värvar höjdare från Diplomat

Gröna städer jublar åt regeringsförslag på nya hållbara städer

Metro gratissamarbetar med Berättarministeriet

Veckans Brief 25: Fackens medlemsstrid – Transportstyrelsen mitt i drevet

Paula Hammerskog (academedia) om vinsttaket: Trodde sans skulle vinna över V

Klart för vinsttak i skolan – hårda protester från Almega och C

Ulla Andersson (v) har fått igenom vinsttak för välfärden.

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.