BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Publicerad 2017-04-10, 08:51

BEACONOMIST. I utgåva 12 berättar digitalbyråerna North Kingdom, Antrop och Söderhavet på hur deras uppdragsgivare ser på egna kanaler. SEB berättar om sin nya virtuella redaktion. Visit Swedens tidigare chef Thomas Brühl berättar om företaget digitalisering och om nya och tidigare tech-projekt.
 

Dela med andra

Beaconomist är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin för alla som jobbar med digitala tjänster, kanaler och upplevelser.

HÄR ÄR INNEHÅLLET I UTGÅVA 12 AV 40 ÅR 2017

LEDARE
* ”Som Bill i Lost in Translation”

AFFÄRER
* SJ bytte byrå för miljonuppdraget utan upphandling
* Storytelling driver no-bullshit-byrån
* Amazon driftar i Sverige och Canon handlar e-handelsplattform
* Verizons Oath når en miljard konsumenter

CASE
* Visit Sweden-chefen om digitaliseringen och tech förr och nu
* SEB skaffar virtuell redaktion
* Aftonbladet gräver på 200 sekunder
* Veckorevyn släpper content-plattform för läsarna
* ”Otydligt och provocerande, IQ”

UNDERSÖKNING
* ”Journalisterna behöver jobba närmare robotutvecklarna”
METOD
* Digitalbyråerna tycker till om ”egna” kanaler
* Pascal Engman inspireras av mormor

BRANSCH
* Expert från Boston toppar Super Content Day
* Fler i juryn i Swedish Content Awards

EXTERNT
* Jobba med vr i content marketing
* Dennis säljer publikdata till Globals Dax

JOBB
* Arla rekryterar digitalchef och Jajja värvar från Aller

KALENDER
* Super Content Marketing

PERSONER
Malin Andersson, Håkan Lövström, Mårten Niléhn, Maria Trägårdh, Irena Pozar, Elisabeth Thörnsten, Anders Falkirk, Gunnar Loxdal, Malou Sjörin, Erik Lidsheim, David Eriksson, Erik Markensten, Thomas Brühl, Nicklas Mattson, Viveka Hirdman-Ryrberg, Pascal Engman, Natalia Kazmierska, Robert Aschberg, Jens Jonsson, Mohamed Elmi, Ann Handley, Sara Rosengren, Staffan Ekengren, Pia Grahn, Johan Lopes Helgesson, Redwaan Hossain, Olle Lidbom, Caroline Rudbeck, Mats Rönne, Ulf Hermansson Samell, Johan Såthe, Josephine Wallinn, Sofia Wingren, Oscar Hjelmstedt, Mats Sellfors, Tim Armstrong, Caroline Campbell, Elaine Dela Cruz, Björn Owen Glad, Fredrik Frank, Therese Reuterswärd, Mary Lee Copeland, Johanna Valtersson, Michael Tunberg, MaryKay Kopf, Lars Hygrell, Anders Ingvarsson, Tomas Froms, Mathias Engstrand, Ulf Synnerholm, Leif Eliasson, Anders Lundborg, Joel Pirard, Fredrik Lobelius, Johnny Axelsson, Karin Jonkov, Thomas Mittig, Simon Ornstein, Jan Karlsson, Susanne Reuszner,

SAKER
Lovstrom, Kupé, SJ, Spocks Family, Tidningskompaniet, Klintberg Niléhn, Söderhavet, North Kingdom, Antrop, Visit Sweden, SEB, Veckorevyn, Aftonbladet, 200 Sekunder, MTG, Viafree, Mindmakers PR, Patrioterna, Expressen, IQ, Forsman & Bodenfors, Giants&Toys, Scream, Super Content Day, Mindvision, TT, Swedish Content Awards, Amazon, Fujitsu, Norsirk, Knowit, Canon, Kite.ly, HiQ, Passalen, Claremont, Huawei, Stockholmsmässan, Edtech Sweden, Istone, Sap Hybris, Intershop, Tobii, Teotl Studios, Acando, Systembolaget, Evispot.AI, Chalmers Ventures, Invativa, IPG Media Brands, Virta, Telia Company, Phonero, Sweco, Naava, Pepins, Tieto, Microsoft, Titan, Vinos.nu, CancerRehabFonden, Cloudrepublic, Addnode group, Ida Infront, AGA/Linde, Assemblin, Amnesty, Blizzard, TCO, ÖTILLÖ, Norseman, Svenskt Näringsliv, Handelshögskolan, Scania Newsdesk, Regi Research & Strategi, Adidas, Norstedts, Rabén & Sjögren, Dustin Group, Sveriges Annonsörer, Resumé, King, Hyper Island, Lunds Universitet, Verizon, Oath, Yahoo, AOL, Global, DAGS, The Week, Coach, Den of Geek, Expert Reviews, Alphr, The Drum, Business Insider, Dennis Publishing, Spoon, Odd Raven, Arla, Nespresso, Elctrolux, Scandic, Storytelling Academy, SAS, Boxer, SVT, Bonnier Broadcasting, Filmlance, Moderna försäkringar, Placera, Digpro, Xledger, Aller Media, Jajja Media Group, Snow Software, Stockholms studentbostäder, Folkoperan, Cirkus Cirkör

PRENUMERERA
Du kan också bli prenumerant av Dagens Opinions Beaconomist och få 40 utgåvor rakt ner i mobilen.
 
HÄR ÄR PRISLISTAN
·       Grundprenumeration till en mejladress: 2 900 kronor
·       Företagsprenumeration upp till 9 adresser: 5 900 kronor
·       Företagsprenumeration, 10-20 mejladresser: 9 750 kronor
·       Företagsprenumeration över 20-40 mejladresser: 17 500 kronor
·       Prenumerationer över 40 mejladresser enligt offert.
 
MEJLA prenumerera@dagensopinion.se SÅ ORDNAR VI SNABBT EN PRENUMERATION.
 
MER INFORMATION FINNS HÄR

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

Dagens Media byter chefredaktör

Fokus köper Vetenskapsmedia – grundaren lämnar

DO stämmer kommunal för diskriminering

Minskad optimism bland de mindre byråerna

M-Brain/Sveriges Annonsörer: M och S mer omnämnda än Youtube

Ulf Kristersson (m) skriver till moderatkvinnor i Metoo-uppropet

Gullers Grupp köper reklambyrå i Göteborg

Elof Ivarsson,Emil Filipsson,Lisa Wahlström,Olof Gustafsson,Jonas Dahl,Joseph Engman,Anna Hedqvist, Björn Eklind,Camilla Winberg

Regeringen tillsätter råd för hållbara städer

IC Quality sätts i konkurs – SKL riskerar miljonsmäll

Smif blir fler – öppnar för Facebook & Google

ANNONS: ACTIVATION COORDINATOR & WEB EDITOR TILL SANTANDER

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.