"Avlyssningsbladet"

Publicerad 2015-06-05, 11:27

BLOGG. Aftonbladet omsätter lika mycket pengar som hela pr-branschen, samlar i smyg in stora mängder data om besökarna till sina sajter och gör miljonaffärer med lobbyorganisationer. Därför bör Aftonbladets arbetsmetoder både kunna avslöjas och diskuteras, anser Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Inför fikapauserna på Socialdemokraternas partikongress i Västerås 29-31 maj ropades det ut från presidiet: "Ta en tur ut i utställningshallen. Där finns många intressanta saker att se."

Aftonbladet, som intresserar sig för hur näringslivet med hjälp av pr-konsulter ordnar möten med politiker, var på plats i kongressanläggningen med minst tre reportrar från den politiska redaktionen och jag hann räkna till åtminstone fyra från ledarredaktionen. 
 
En utställare som vill komma i gång med affärsidén flytande plattformar för vindkraftverk hade forskningsminister Helene Hellmark Knutsson i montern och hade tidigare fått besök från energiminister Ibrahim Baylan. Utställarna som hade betalat från 25 000 kronor och uppåt för att få synas bland ministrar och andra röda makthavare verkade ganska nöjda. Påtryckare och opinionsbildare betalar hyfsat med pengar rakt in i partikassan för chansen att träffa politiker. Det är så här det brukar se ut på partikongresser. 
 
Under tiden, hemma på en redaktion i Klara i Stockholm, försöker Aftonbladet genom det fejkade företaget Vicfar få till kontakter med pr-konsulter som ordnar möten med ministrar. Tanken är sannolikt att få till möten med pr-konsulterna, få fram prislistor, filma med dolda kameror och trycka ut scoopet lagom till Almedalsveckan. Men det är för mycket Jönssonligan över upplägget och lösskägget dras av. Dagens Opinion var först med att berätta om Aftonbladets fejk. Pr-branschen jublade. För en journalist känns det något komplicerat att bli hyllad av pr-konsulter för att avslöja journalister. Är det ens rätt att avslöja journalisters arbete med att granska makten?
 
Medierna är den tredje statsmakten och Aftonbladet är Nordens största tidning. Hela affärsområdet Aftonbladet omsätter 2,3 miljarder kronor. Det är i nivå med den samlade svenska pr-branschen. Med den maktpositionen är det kanske inte en orimlig tanke att diskutera vilka journalistiska metoder som används på Aftonbladet.
 
• Hur långt är det till exempel från att rigga ett blufföretag i London för att lura pr-konsulter till att lura ner fotbollstränaren Svennis till Dubai för att han skulle berätta om sina anställningsvillkor för Englands landslag, något som News of the World gjorde år 2006?

• I dag är det mycket lätt att tillverka fejkade sajter och mejladresser, så när är det motiverat att använda metoden och hur påverkar det på sikt mediernas trovärdighet?

• Varför är det så viktigt att granska just pr-konsulter när det finns managementkonsulter, affärsjurister och stadsbyggnadskonsulter som har väl så mycket makt över politiken. Är det för att det skapar extra mediespinn att skriva om pr-branschen. Är det klickfisket som drar?

Aftonbladet vägrar att prata om hur de arbetar. Varför?

År 2015 jobbar alla företag i framkant med öppenhet (transparens) och hållbarhet. Sannolikt tycker nog Aftonbladets reportrar att makten ska vara tillgänglig och öppen för dem. Men självt vill Aftonbladet jobba på i hemlighet i sin magiska svarta låda. Den svarta lådan kan visa sig vara en Pandoras ask. För det är inte bara journalisterna som vill jobba med dolda metoder.
 
Aftonbladets ägare, Schibsted, har en aggressiv strategi för internet som går ut på att samla in så mycket data det går om besökarna till koncernens sajter, som Hitta, Blocket, Byt Bil, TV.nu, Viktklubben och Aftonbladet. Tanken är att konkurrera med Facebook om att erbjuda den bästa träffsäkerheten för annonsörer som vill rikta sina annonser med exakthet. Därför behöver Schibsted avlyssna trafiken för att se vilka annonser på Blocket en person tittar på och kombinera det med exempelvis vilka artiklar personen läser. Schibsted försöker också komma åt själva affärerna med det egna betalsystemet Spid. Också det stannar i svarta lådan. Aftonbladet med omnejd detaljavlyssnar webbtrafik, skapar egna betalströmmar och bygger gigantiska databaser över läsarnas beteende. Men Aftonbladet frågar inte sin publik om det är okej.
 
De frågar inte heller pr-konsulterna om deras kontakter med politiker. Det ska göras dolt och i smyg. Medan resten av västvärlden går mot ökad transparens.
 
Jag tror inte att Aftonbladets runt tio reportrar i Västerås skrev så mycket om affärerna Socialdemokraterna gjorde med sina utställare. Det kan ha att göra med att också Aftonbladet gör affärer med utställare som fackförbunden, men även lobbyorganisationerna LO och Kommunal som har plöjt in mångmiljonbelopp i sajten Politism.
 
Socialdemokraterna var så måna om sina affärsrelationer med utställarna att de hade förlagt sitt kvällsmingel i utställningshallen. Bland Byggnads, föreningen Bostadsrätterna, Företagarnas, Swedbanks montrar dukades på lördagskvällen upp bord med vita dukar med fyllda skumpaglas i långa rader. Jag tror till och med att jag såg några kvällspressreportrar höja glasen därinne.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare Dagens Opinion

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.