"Avlyssningsbladet"

Publicerad 2015-06-05, 11:27

BLOGG. Aftonbladet omsätter lika mycket pengar som hela pr-branschen, samlar i smyg in stora mängder data om besökarna till sina sajter och gör miljonaffärer med lobbyorganisationer. Därför bör Aftonbladets arbetsmetoder både kunna avslöjas och diskuteras, anser Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Inför fikapauserna på Socialdemokraternas partikongress i Västerås 29-31 maj ropades det ut från presidiet: "Ta en tur ut i utställningshallen. Där finns många intressanta saker att se."

Aftonbladet, som intresserar sig för hur näringslivet med hjälp av pr-konsulter ordnar möten med politiker, var på plats i kongressanläggningen med minst tre reportrar från den politiska redaktionen och jag hann räkna till åtminstone fyra från ledarredaktionen. 
 
En utställare som vill komma i gång med affärsidén flytande plattformar för vindkraftverk hade forskningsminister Helene Hellmark Knutsson i montern och hade tidigare fått besök från energiminister Ibrahim Baylan. Utställarna som hade betalat från 25 000 kronor och uppåt för att få synas bland ministrar och andra röda makthavare verkade ganska nöjda. Påtryckare och opinionsbildare betalar hyfsat med pengar rakt in i partikassan för chansen att träffa politiker. Det är så här det brukar se ut på partikongresser. 
 
Under tiden, hemma på en redaktion i Klara i Stockholm, försöker Aftonbladet genom det fejkade företaget Vicfar få till kontakter med pr-konsulter som ordnar möten med ministrar. Tanken är sannolikt att få till möten med pr-konsulterna, få fram prislistor, filma med dolda kameror och trycka ut scoopet lagom till Almedalsveckan. Men det är för mycket Jönssonligan över upplägget och lösskägget dras av. Dagens Opinion var först med att berätta om Aftonbladets fejk. Pr-branschen jublade. För en journalist känns det något komplicerat att bli hyllad av pr-konsulter för att avslöja journalister. Är det ens rätt att avslöja journalisters arbete med att granska makten?
 
Medierna är den tredje statsmakten och Aftonbladet är Nordens största tidning. Hela affärsområdet Aftonbladet omsätter 2,3 miljarder kronor. Det är i nivå med den samlade svenska pr-branschen. Med den maktpositionen är det kanske inte en orimlig tanke att diskutera vilka journalistiska metoder som används på Aftonbladet.
 
• Hur långt är det till exempel från att rigga ett blufföretag i London för att lura pr-konsulter till att lura ner fotbollstränaren Svennis till Dubai för att han skulle berätta om sina anställningsvillkor för Englands landslag, något som News of the World gjorde år 2006?

• I dag är det mycket lätt att tillverka fejkade sajter och mejladresser, så när är det motiverat att använda metoden och hur påverkar det på sikt mediernas trovärdighet?

• Varför är det så viktigt att granska just pr-konsulter när det finns managementkonsulter, affärsjurister och stadsbyggnadskonsulter som har väl så mycket makt över politiken. Är det för att det skapar extra mediespinn att skriva om pr-branschen. Är det klickfisket som drar?

Aftonbladet vägrar att prata om hur de arbetar. Varför?

År 2015 jobbar alla företag i framkant med öppenhet (transparens) och hållbarhet. Sannolikt tycker nog Aftonbladets reportrar att makten ska vara tillgänglig och öppen för dem. Men självt vill Aftonbladet jobba på i hemlighet i sin magiska svarta låda. Den svarta lådan kan visa sig vara en Pandoras ask. För det är inte bara journalisterna som vill jobba med dolda metoder.
 
Aftonbladets ägare, Schibsted, har en aggressiv strategi för internet som går ut på att samla in så mycket data det går om besökarna till koncernens sajter, som Hitta, Blocket, Byt Bil, TV.nu, Viktklubben och Aftonbladet. Tanken är att konkurrera med Facebook om att erbjuda den bästa träffsäkerheten för annonsörer som vill rikta sina annonser med exakthet. Därför behöver Schibsted avlyssna trafiken för att se vilka annonser på Blocket en person tittar på och kombinera det med exempelvis vilka artiklar personen läser. Schibsted försöker också komma åt själva affärerna med det egna betalsystemet Spid. Också det stannar i svarta lådan. Aftonbladet med omnejd detaljavlyssnar webbtrafik, skapar egna betalströmmar och bygger gigantiska databaser över läsarnas beteende. Men Aftonbladet frågar inte sin publik om det är okej.
 
De frågar inte heller pr-konsulterna om deras kontakter med politiker. Det ska göras dolt och i smyg. Medan resten av västvärlden går mot ökad transparens.
 
Jag tror inte att Aftonbladets runt tio reportrar i Västerås skrev så mycket om affärerna Socialdemokraterna gjorde med sina utställare. Det kan ha att göra med att också Aftonbladet gör affärer med utställare som fackförbunden, men även lobbyorganisationerna LO och Kommunal som har plöjt in mångmiljonbelopp i sajten Politism.
 
Socialdemokraterna var så måna om sina affärsrelationer med utställarna att de hade förlagt sitt kvällsmingel i utställningshallen. Bland Byggnads, föreningen Bostadsrätterna, Företagarnas, Swedbanks montrar dukades på lördagskvällen upp bord med vita dukar med fyllda skumpaglas i långa rader. Jag tror till och med att jag såg några kvällspressreportrar höja glasen därinne.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare Dagens Opinion

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.