"Avlyssningsbladet"

Publicerad 2015-06-05, 11:27

BLOGG. Aftonbladet omsätter lika mycket pengar som hela pr-branschen, samlar i smyg in stora mängder data om besökarna till sina sajter och gör miljonaffärer med lobbyorganisationer. Därför bör Aftonbladets arbetsmetoder både kunna avslöjas och diskuteras, anser Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Inför fikapauserna på Socialdemokraternas partikongress i Västerås 29-31 maj ropades det ut från presidiet: "Ta en tur ut i utställningshallen. Där finns många intressanta saker att se."

Aftonbladet, som intresserar sig för hur näringslivet med hjälp av pr-konsulter ordnar möten med politiker, var på plats i kongressanläggningen med minst tre reportrar från den politiska redaktionen och jag hann räkna till åtminstone fyra från ledarredaktionen. 
 
En utställare som vill komma i gång med affärsidén flytande plattformar för vindkraftverk hade forskningsminister Helene Hellmark Knutsson i montern och hade tidigare fått besök från energiminister Ibrahim Baylan. Utställarna som hade betalat från 25 000 kronor och uppåt för att få synas bland ministrar och andra röda makthavare verkade ganska nöjda. Påtryckare och opinionsbildare betalar hyfsat med pengar rakt in i partikassan för chansen att träffa politiker. Det är så här det brukar se ut på partikongresser. 
 
Under tiden, hemma på en redaktion i Klara i Stockholm, försöker Aftonbladet genom det fejkade företaget Vicfar få till kontakter med pr-konsulter som ordnar möten med ministrar. Tanken är sannolikt att få till möten med pr-konsulterna, få fram prislistor, filma med dolda kameror och trycka ut scoopet lagom till Almedalsveckan. Men det är för mycket Jönssonligan över upplägget och lösskägget dras av. Dagens Opinion var först med att berätta om Aftonbladets fejk. Pr-branschen jublade. För en journalist känns det något komplicerat att bli hyllad av pr-konsulter för att avslöja journalister. Är det ens rätt att avslöja journalisters arbete med att granska makten?
 
Medierna är den tredje statsmakten och Aftonbladet är Nordens största tidning. Hela affärsområdet Aftonbladet omsätter 2,3 miljarder kronor. Det är i nivå med den samlade svenska pr-branschen. Med den maktpositionen är det kanske inte en orimlig tanke att diskutera vilka journalistiska metoder som används på Aftonbladet.
 
• Hur långt är det till exempel från att rigga ett blufföretag i London för att lura pr-konsulter till att lura ner fotbollstränaren Svennis till Dubai för att han skulle berätta om sina anställningsvillkor för Englands landslag, något som News of the World gjorde år 2006?

• I dag är det mycket lätt att tillverka fejkade sajter och mejladresser, så när är det motiverat att använda metoden och hur påverkar det på sikt mediernas trovärdighet?

• Varför är det så viktigt att granska just pr-konsulter när det finns managementkonsulter, affärsjurister och stadsbyggnadskonsulter som har väl så mycket makt över politiken. Är det för att det skapar extra mediespinn att skriva om pr-branschen. Är det klickfisket som drar?

Aftonbladet vägrar att prata om hur de arbetar. Varför?

År 2015 jobbar alla företag i framkant med öppenhet (transparens) och hållbarhet. Sannolikt tycker nog Aftonbladets reportrar att makten ska vara tillgänglig och öppen för dem. Men självt vill Aftonbladet jobba på i hemlighet i sin magiska svarta låda. Den svarta lådan kan visa sig vara en Pandoras ask. För det är inte bara journalisterna som vill jobba med dolda metoder.
 
Aftonbladets ägare, Schibsted, har en aggressiv strategi för internet som går ut på att samla in så mycket data det går om besökarna till koncernens sajter, som Hitta, Blocket, Byt Bil, TV.nu, Viktklubben och Aftonbladet. Tanken är att konkurrera med Facebook om att erbjuda den bästa träffsäkerheten för annonsörer som vill rikta sina annonser med exakthet. Därför behöver Schibsted avlyssna trafiken för att se vilka annonser på Blocket en person tittar på och kombinera det med exempelvis vilka artiklar personen läser. Schibsted försöker också komma åt själva affärerna med det egna betalsystemet Spid. Också det stannar i svarta lådan. Aftonbladet med omnejd detaljavlyssnar webbtrafik, skapar egna betalströmmar och bygger gigantiska databaser över läsarnas beteende. Men Aftonbladet frågar inte sin publik om det är okej.
 
De frågar inte heller pr-konsulterna om deras kontakter med politiker. Det ska göras dolt och i smyg. Medan resten av västvärlden går mot ökad transparens.
 
Jag tror inte att Aftonbladets runt tio reportrar i Västerås skrev så mycket om affärerna Socialdemokraterna gjorde med sina utställare. Det kan ha att göra med att också Aftonbladet gör affärer med utställare som fackförbunden, men även lobbyorganisationerna LO och Kommunal som har plöjt in mångmiljonbelopp i sajten Politism.
 
Socialdemokraterna var så måna om sina affärsrelationer med utställarna att de hade förlagt sitt kvällsmingel i utställningshallen. Bland Byggnads, föreningen Bostadsrätterna, Företagarnas, Swedbanks montrar dukades på lördagskvällen upp bord med vita dukar med fyllda skumpaglas i långa rader. Jag tror till och med att jag såg några kvällspressreportrar höja glasen därinne.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare Dagens Opinion

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.