"Avlyssningsbladet"

Publicerad 2015-06-05, 11:27

BLOGG. Aftonbladet omsätter lika mycket pengar som hela pr-branschen, samlar i smyg in stora mängder data om besökarna till sina sajter och gör miljonaffärer med lobbyorganisationer. Därför bör Aftonbladets arbetsmetoder både kunna avslöjas och diskuteras, anser Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Inför fikapauserna på Socialdemokraternas partikongress i Västerås 29-31 maj ropades det ut från presidiet: "Ta en tur ut i utställningshallen. Där finns många intressanta saker att se."

Aftonbladet, som intresserar sig för hur näringslivet med hjälp av pr-konsulter ordnar möten med politiker, var på plats i kongressanläggningen med minst tre reportrar från den politiska redaktionen och jag hann räkna till åtminstone fyra från ledarredaktionen. 
 
En utställare som vill komma i gång med affärsidén flytande plattformar för vindkraftverk hade forskningsminister Helene Hellmark Knutsson i montern och hade tidigare fått besök från energiminister Ibrahim Baylan. Utställarna som hade betalat från 25 000 kronor och uppåt för att få synas bland ministrar och andra röda makthavare verkade ganska nöjda. Påtryckare och opinionsbildare betalar hyfsat med pengar rakt in i partikassan för chansen att träffa politiker. Det är så här det brukar se ut på partikongresser. 
 
Under tiden, hemma på en redaktion i Klara i Stockholm, försöker Aftonbladet genom det fejkade företaget Vicfar få till kontakter med pr-konsulter som ordnar möten med ministrar. Tanken är sannolikt att få till möten med pr-konsulterna, få fram prislistor, filma med dolda kameror och trycka ut scoopet lagom till Almedalsveckan. Men det är för mycket Jönssonligan över upplägget och lösskägget dras av. Dagens Opinion var först med att berätta om Aftonbladets fejk. Pr-branschen jublade. För en journalist känns det något komplicerat att bli hyllad av pr-konsulter för att avslöja journalister. Är det ens rätt att avslöja journalisters arbete med att granska makten?
 
Medierna är den tredje statsmakten och Aftonbladet är Nordens största tidning. Hela affärsområdet Aftonbladet omsätter 2,3 miljarder kronor. Det är i nivå med den samlade svenska pr-branschen. Med den maktpositionen är det kanske inte en orimlig tanke att diskutera vilka journalistiska metoder som används på Aftonbladet.
 
• Hur långt är det till exempel från att rigga ett blufföretag i London för att lura pr-konsulter till att lura ner fotbollstränaren Svennis till Dubai för att han skulle berätta om sina anställningsvillkor för Englands landslag, något som News of the World gjorde år 2006?

• I dag är det mycket lätt att tillverka fejkade sajter och mejladresser, så när är det motiverat att använda metoden och hur påverkar det på sikt mediernas trovärdighet?

• Varför är det så viktigt att granska just pr-konsulter när det finns managementkonsulter, affärsjurister och stadsbyggnadskonsulter som har väl så mycket makt över politiken. Är det för att det skapar extra mediespinn att skriva om pr-branschen. Är det klickfisket som drar?

Aftonbladet vägrar att prata om hur de arbetar. Varför?

År 2015 jobbar alla företag i framkant med öppenhet (transparens) och hållbarhet. Sannolikt tycker nog Aftonbladets reportrar att makten ska vara tillgänglig och öppen för dem. Men självt vill Aftonbladet jobba på i hemlighet i sin magiska svarta låda. Den svarta lådan kan visa sig vara en Pandoras ask. För det är inte bara journalisterna som vill jobba med dolda metoder.
 
Aftonbladets ägare, Schibsted, har en aggressiv strategi för internet som går ut på att samla in så mycket data det går om besökarna till koncernens sajter, som Hitta, Blocket, Byt Bil, TV.nu, Viktklubben och Aftonbladet. Tanken är att konkurrera med Facebook om att erbjuda den bästa träffsäkerheten för annonsörer som vill rikta sina annonser med exakthet. Därför behöver Schibsted avlyssna trafiken för att se vilka annonser på Blocket en person tittar på och kombinera det med exempelvis vilka artiklar personen läser. Schibsted försöker också komma åt själva affärerna med det egna betalsystemet Spid. Också det stannar i svarta lådan. Aftonbladet med omnejd detaljavlyssnar webbtrafik, skapar egna betalströmmar och bygger gigantiska databaser över läsarnas beteende. Men Aftonbladet frågar inte sin publik om det är okej.
 
De frågar inte heller pr-konsulterna om deras kontakter med politiker. Det ska göras dolt och i smyg. Medan resten av västvärlden går mot ökad transparens.
 
Jag tror inte att Aftonbladets runt tio reportrar i Västerås skrev så mycket om affärerna Socialdemokraterna gjorde med sina utställare. Det kan ha att göra med att också Aftonbladet gör affärer med utställare som fackförbunden, men även lobbyorganisationerna LO och Kommunal som har plöjt in mångmiljonbelopp i sajten Politism.
 
Socialdemokraterna var så måna om sina affärsrelationer med utställarna att de hade förlagt sitt kvällsmingel i utställningshallen. Bland Byggnads, föreningen Bostadsrätterna, Företagarnas, Swedbanks montrar dukades på lördagskvällen upp bord med vita dukar med fyllda skumpaglas i långa rader. Jag tror till och med att jag såg några kvällspressreportrar höja glasen därinne.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare Dagens Opinion

”Lars Adaktusson närmare ordförandeposten för Kristdemokraterna”

Därför tokpressar TCO Moderaterna om LAS

Undersökningsbranschens gala lockar tävlare

Lars Adaktusson tog plats i presidiet (kd)

IAB besvikna på Peter Ericsson (mp) för EU-stopp för reklamkrav

BEACONOMIST 31: De nya tv-bolagen omsätter halv miljard – Storytelling är Sonys framtid

BEACONOMIST 30: Sveriges största contentbyråer – Så ska Aller matcha Facebook & Google

BEACONOMIST 29: Google, Amazon och de andra säljbolagen – ICAs e-handlarstrategier

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.