Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

Publicerad 2018-07-05, 12:56

DELNINGSEKONOMIN-DEL 7. De delningsekonomiska tjänsterna växer på den svenska marknaden som mognar men de svenska användarna är fortfarande mer reserverade än i grannländerna, enligt GoMores marknadschef, Klara Bergkvist.

Dela med andra

GoMore är en bildelningsplattform för privatpersoner som lanserades i Danmark för fem år sedan och som möjliggjorde för användare att hyra ut sin bil till grannar och andra i sitt område.

I dag har bolaget vuxit till mer än 800 000 användare i Skandinavien och är verksamma i Sverige, Norge, Danmark, Spanien och Frankrike. Men den svenska användartillväxten går långsammare.

– Vi har två miljoner användare som använder vår app. Över 800 000 av dessa befinner sig i Skandinavien men endast 70-80 000 av dessa är svenskar, trots att Sverige är ett dubbelt så stort land som Danmark, säger Klara Bergkvist och lägger till:

– När vi gick in på den svenska marknaden 2015 valde vi att vara ganska tysta eftersom marknaden inte var redo. Nu växer vi men det går fortfarande långsamt. I Sverige handlar det om att utbilda användarna i att lära sig dela och att våga ta till sig dessa slags tjänster.

Enligt Klara Bergkvist skiljer sig de svenska användare från användare i övriga länder och det existerar både strukturella och kulturella utmaningar.

– Sverige har en god ekonomi med mycket resurser att dela samt teknologisk kunskap och vana i en app-miljö. Men svenskarna har varit mer reserverade kring själva delningsbeteendet och det saknas även förmånliga skatteregler, likt det för uthyrning av bostad som är skattefritt upp till schablonavdrag 40 000 kronor.

Hur gör ni för att utbilda den svenska målgruppen?
– Mycket handlar om att visa tillgänglighet och vi har därför en tät dialog med användarna och vårdar dessa för att bygga bra relationer som de sedan kan sprida vidare. Det handlar också om att visa på den sociala vinningen.

Så en word-of-mouth-strategi?
– Precis, det skapar tillit och acceptans, säger Klara Bergkvist och lägger till:

– Svenskarna är digitala men med denna typ av delningsekonomisk tjänst ska det digitala blandas med det analogt sociala. Där är dialogen med användarna viktig för att opinionsbilda.

Även om arbetet att utbilda svenskarna i delningsekonomiskt beteende finns mycket kvar att göra.

– Etableringen i Sverige ser inte alls ut som den skulle kunna göra i framtiden. Vi har ett stort jobb kvar för att växa dit vi vill växa. Därför investerar vi mycket tid på den svenska marknaden nu.

Klara Bergkvist tror att det finns ett stort utrymme att växa på den svenska marknaden.

– Det finns ingen anledning att vi inte kan bli lika stora i Sverige som vi är i Danmark (cirka 700 000 användare). 

För att lyckas måste politikerna främja de användare och aktörer som faktiskt delar, anser hon.

– För att vi ska kunna växa och utveckla nya tjänster med delningsekonomiska funktioner krävs nya lagar och opinionsbildning som främjar det.

Hur sköter de sig nu?
– Det är okej, men det går långsamt att ta till sig nya affärsmodeller och socialekonomiska lösningar. Det långsamma regelverket återspeglar inte teknologins snabba framfart.

Digitala lösningar omnämns ofta som sociala men leder också ofta till asociala beteenden. Användarna drar sig från social kontakt men tycks också påpeka dess avsaknad. För att ni ska lyckas måste svenskarna våga vara mer sociala. Hur ser du på dagens digitala beteende, är det en utmaning eller möjlighet att det digitalt sociala gjort svenskarna asociala?

– Både och, haha. Vi blir allt mer asociala i takt med att nya digitala lösningar dyker upp men samtidigt efterfrågar vi något slags socialt rum att verka i. Där har delningsekonomiska tjänster, som vi, en möjlighet att skapa en add-on-nytta i det personliga mötet som sker mellan privatpersonerna som delar med varandra.

Hur påverkar de amerikanska delningsekonomiska apparna den svenska marknaden?
– Till viss del får de användare att våga testa nya tjänster. Men jag tror att svenskar fortfarande behöver få rekommendationer och tryggheten i det från människor runtomkring sig för att våga testa. Jag tror därför att det är en fördel att vara en skandinavisk aktör på den svenska marknaden. 

ANNONS:

Regeringen vill få småbolagen att producera i Sverige

C-politiker ska utreda reducerad CO2

Stefan Löfven (s) till Ljusdal

Arena Opinion vänder till vinst

Moderaterna skyller DriveNows nedläggning på de rödgrönrosa

Världens största AI-mingel

”Märkligt att statsministerkandidaterna ligger lågt om bränderna”

Valets hetaste arbetsmarknadsfrågor, enligt Ylva Johansson (s)

Renault bjuder på elbil när Fores bilbloggar

Dagens Samhälle backar – tappar prenumerationer

Då håller Stefan Löfven (s) sommartal

Westander mot 45 miljoner kronor

SDs nättidning billigare i drift

Google och Facebook pressar Schibsteds marginaler

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

Rättighetsförfrågningarna till Fotbolls-VM strömmar in från Visby

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.