I syfte att utveckla ett nytt inredningskoncept till Max restauranger genomförde hamburgerkedjan en arkitekttävling. Tävlingen resulterade i ett samarbete med arkitektbyrån Wingårdhs. Till vintern kommer deras första gemensamma projekt att lanseras.
– Vi har jobbat med arkitekten Pontus Lomar i 15 år och nu vill utveckla och modernisera vårt koncept för design- och inredningskoncept. Inte minst eftersom vi har börjat nosa på den internationella marknaden. I samband med att vi utvecklar något nytt bjöd vi in ett antal byråer som fick lägga fram idékoncept. Efter gallringen stod det mellan fyra parter varav vår tidigare arkitekt och Wingårdhs var några, säger Richard Bergfors, vd på Max.
Kan du berätta mer om det projekt som kommer att lanseras i vinter?
– Nja, det är svårt. Vi är mitt uppe i en kreativ fas just nu och det är svårt att berätta hur resultatet kommer att bli. Vi kommer att börja implementera delar av konceptet hos de nya restaurangerna så fort vi är klara.
 
Kan du beskriva den nya designen?  
– Jag kan säga att den kommer att skilja sig från den gamla, men inte mycket mer.
Fick byrån några ledord? Ljust och fräscht?
– Nej, vi har inte velat gå in och styra för mycket. Designen kommer däremot att följa linjen av vårt varumärke. Något som står för premiumkänsla, skandinaviskhet, äkthet, transparens och kvalitet.
 
Hur ser avtalet med Wingårdhs ut?
– Det är ett tillsvidareavtal. Vår förra arkitekt jobbade vi ju med i 15 år och vi hoppas att detta blir ett minst lika långt samarbete.
 
Vad kostar det att utveckla ett nytt inredningskoncept?
– Det vet jag inte heller. Det är ett blankt papper just nu.
 
Blanca Sjöstedt