Peter Karaszi är konsulten som började som ekonomijournalist för att fortsätta som pr-konsult på Prime. Nu lämnar han pr-branschen.

I slutet av 80-talet gjorde han två år som ekonomijournalist på dåvarande Finanstidningen. De senaste åren har han drivit pr-nätverket Caprivi. År 2001-2012 jobbade han som konsult på Prime. Han har också skrivit sex böcker om pr.

– Jag har jobbat med pr i så pass många år. Jag ska inte säga att jag har ledsnat på det, men det var dags för en liten karriärsväng, säger Peter Karaszi.

Har de senaste åren jobbat med mindre företag inom förnybar energi och jobbat med Sydafrika som bas.

– Men nu känner jag att jag vill göra något helt annat. Jag ska sluta med pr. Jag slutför de uppdrag jag har men tar inga nya.

Han ska i stället jobba med privatekonomi.

– Det är back to the roots.

Han ska dock inte i första hand jobba som rådgivare.

– Först ska jag jobba som författare. Jag har grunnat på det ett tag. Jag vill tillbaka till skrivandet och vardagsekonomi som jag brinner för. Jag ser runtomkring mig att även folk som tjänar bra med pengar, har inga tillgångar och har svårt att förstå enkla ekonomiska samband. De böcker som finns, som aktiesparar-böcker, de är helt enkelt för dåliga.

Boken, som redan är skriven, har arbetsnamnet ”Bli rik långsamt”. Peter Karaszi har skrivit boken tillsammans med kollegan Ali Kashani.

Den handlar dock inte om aktieinvesteringar.

– Inte alls. Vi har skrivit en bok om privatekonomi som är enkel och som folk kan ta till sig.

Peter Karaszi hoppas kunna leva på ett jobb som privatekonom och skribent.

– Vi tror att boken har en global potential, man kan i alla fall drömma. Då pratar vi om 1-2 år med lanseringar och föredrag. En annan tanke är att jag vill ut och träffa företag och folk. Längre fram än så ser jag inte.

Varför har du tröttnat på pr?
 – Jag har gjort det länge, i 28 år. Jag tycker att jag kan det. Har man skrivit tusen pressmeddelanden blir man inte så utmanad av att skriva det ettusenförsta. Sedan ska jag också säga att pr, jag vill ju inte kritisera branschen, men det är ju inte så jävla viktigt. Att vara journalist är viktigt. Pr-konsulter hjälper oftast företag att kränga något, om man inte jobbar för en viktig ideell organisation eller välgörenhet.  Pr är kul men inte alls så viktigt som till exempel lärar- eller läkarjobbet, säger Peter Karaszi.