Vänsterpartiet har tagit fram sina affischer för EU-valet. Partiet vill se ut som aktivister och återvinner kampanjen från riksdagsvalet 2018. Men det är inte affischerna som i huvudsak ska ge partiet valframgångar.

Under riksdagsvalet samarbetade Vänsterpartiet med byrån Whitespace. Till EU-valet jobbar Vänsterpartiet fram sitt kampanjmaterial i egen regi. Affischerna bygger på samma tänk och form som i riksdagsvalet.

– Vi vill signalera att det är samma parti och som person ska man känna igen och känna att vi som parti går till val på samma värderingar.

Vänsterpartiet har tagit fram två varianter av affischer. En där partiledaren Jonas Sjöstedt frontar med orden Förtvivla (överstruket) och Förändra.  Den andra affischen frontas av Vänsterpartiets huvudkandidat, EU-parlamentarikern Malin Björk och budskapet Oljelobbyister (överstruket) och Klimataktivister.

– Iden med överstrykningar är att visa vad andra står för och vad vi står för. Andra vill inte bekämpa oljelobbyisterna. Men det vill vi. VI är en del av klimataktivisterna.

Marie Antman räknar med att köra i gång kampanjen 5 maj. Affischkampanjen, som ska utomhus och i sociala medier är dock inte huvudspåret i partiets EU-kampanj.

– Vår huvudsakliga inriktning är att prata med så många väljare som möjligt. Det är ett motiveringsval och viktigt att vi får människor att rösta och då på Vänsterpartiet. Det är det centrala. Så det blir allt från stora öppna möten, vi kommer att ringa väljare och göra en turné med Jonas Sjöstedt. Sedan är så klart digitala medier en viktigt del.