– Jag tycker inte att man ska kunna skriva vad som helst i en reklamkampanj, säger hon.
 
Dagens Opinion har tidigare berättat om Moderaternas reklamkampanj, i vilken partiet berättar om vad som skett i Stockholm under deras år vid makten.
 
Bland annat påstås det i kampanjen att Stockholm ”snart har 6 000 nya studentbostäder”, något som Clara Lindblom (v), ersättare i exploateringsnämnden i Stockholms stad, reagerat på.
 
– Det är bostäder som de egna tjänstemännen säger inte kommer vara påbörjade ens 2020, vilket är en väldigt lång tid. Ingen skulle säga att ordet snart betyder 10 år. Därför är kampanjen väldigt missvisande, säger Clara Lindblom som nu alltså anmält kampanjen till Konsumentverket.
 
– Får man skriva vad som helst i en reklamkampanj? Det tycker inte jag. Jag tycker att de ska vara ärliga med vad partiet har gjort och tänker göra.
 
Enligt Clara Lindblom ska partiet ha självt ha hänvisat till stadsbyggnadsrådet Regina Kevius (m) blogg.

– Men det är ärenden som ligger väldigt olika i planprocessen. En majoritet är inte påbörjade och alla vi som kan något som stadsbyggnadsfrågor eller är inblandade i bostadssvängen vet att dessa ärenden tar lång tid och det finns en stor sannolikhet att de inte blir klara. Men en vanlig väljare vet inte det.

 
Hon anser att kampanjen visar på desperation.
 
– De har fått mycket kritik för att man byggt för få lägenheter och det som har byggts har haft alldeles för hög hyra. Under förra valrörelsen kom Moderaterna dessutom med löftet om 4 400 lägenheter under denna mandatperiod, vilket man inte kommer hålla. När det nu börjar dra ihop sig tillval försöker man desperat verka bättre än vad man är och visa att man visst byggt en himla massa studentbostäder och tar upp dessa siffror.
 
– Men man kan inte bo i en planlagd lägenhet, fortsätter Clara Lindblom som tycker att Moderaterna istället för att spendera pengar på reklamkampanjer borde ägna tid åt att bygga nya hyreslägenheter.
 
Dagens Opinion har sökt Moderaterna som ska återkomma.