Jag har tidigare skrivit om vikten i amerikanska val av att inte bara påverka väljarna, men att faktiskt få dom att rösta, eller get out the vote som det kallas här. I detta arbete ingår även mycket utbildning—om datum då man får rösta, när man måste registrera sig, och hur viktigt det är att man använder sin korrekta signatur för att ens valsedel ska räknas.
 
En ständig fråga i denna kampanj har varit om även digital kommunikation ska användas för denna utbildning av väljarna, eller om digital kommunikation borde reserveras för påverkan. Kan man på sociala medier lansera en film som berättar pedagogiskt hur man fyller i en valsedel, eller är det alldeles för tråkigt för att fånga folks uppmärksamhet?
 
Viralitet på sociala medier drivs av reaktioner. Att förvänta sig att folk ska dela en informationsfilm om hur man fyller i en valsedel verkar därför naivt—vem skulle reagera på en sådan film?
 
Dock är det omöjligt att undgå att de som har minst kunskap om röstningsprocessen, millennials och låginkomsttagare, får en väldigt stor del av sin information på sociala medier. Därför kanske denna informationsfilm måste finnas där ändå. Var ska den målgruppen annars lära sig om hur man fyller i en valsedel?
 
Digital kommunikation har även förmågan att leverera ett budskap ett visst antal gånger till en och samma person för att sedan sluta leverera det budskapet. Om en informationsrik men oengagerande valsedelsfilm måste nå varenda spansktalande kvinna i Miami femton gånger de tre sista veckorna i valet, så är det bara att lägga in den beställningen. När intrycken är färdiglevererade är medieköpet avslutat. Detsamma kan man inte säga om affischer på en busshållplats.
 
Jonathan Milläng, digitalt ansvarig för anti-Trump kampanjen i Florida, till vardags konsult på Pronto