Detta som ett led i en förändringsprocess som bolaget befinner sig i och innebär att förra valets opinionsmätning blir den sista som United Minds levererar. Tidigare har bolaget samarbetat med Aftonbladet.
 
– Vi positionerar gradvis om oss och jobbar mer och mer med rådgivning och mindre med undersökningar. Därmed blir väljarbarometern ganska atypisk för vad vi arbetar med, säger United Minds analyschef Markus Larsson.
 
Beslutet innebär inte några neddragningar av personalstyrkan.
 
– Nej, Vi kommer att jobba vidare med undersökningsmetoderna och vi kommer fortfarande att ha ett ganska stort behov av datainsamling och primärdata för att bygga förståelse, som vi sedan använder i vår rådgivning. Skillnaden är att vi lägger vår emfas lite senare i processen än vid datainsamlingssteget.
 
Därmed lämnar också bolaget undersökningsbranschens förening Smif, då United Minds inte anser sig längre tillhöra branschen.
 
– Vi har haft ett bra samarbete med Smif under den period som vi varit medlemmar. Men för att vara medlem i Smif behöver en substantiell andel av intäkterna komma från marknadsundersökningar och det stämmer helt enkelt inte på oss längre, säger Markus Larsson.
 
Samtidigt släpper United Minds den data som använts för väljarbarometern fritt på sin sajt. Det är rådata från valet 2010 till valet 2014.