Ett 60-tal reaktioner har kommit in sedan starten av Mansplainakuten. Flera från män som inte gillar upplägget i stil med detta:
 
”Mansplaining är ett vänsterideologiskt (trams)begrepp. Översitteri har inget med kön att göra då det finns svinaktigt beteende åt alla håll. Men eftersom ni nu anammat sån vänsterpopulism så är det bättre att ni officiellt stödjer V/MP/FI då, likt LO som stödjer S, än att ni försöker framstå som neutrala”.
Mansplainingakuten har uppmärksammats av medier som GP och reklamchefernas tidning Resumé samt via en egen tråd på Flashback.
Gabriel Wernstedt, pressansvarig på Unionen berättar i en mejlintervju hur fackförbundet ser på reaktionerna:
 
”Vi vill få till en diskussion runt om på våra arbetsplatser om trakasserier och diskriminering som kan förekomma genom att lyfta fram en lite oväntad härskarteknik och därigenom få till en diskussion om härskartekniker och trakasserier på arbetsplatserna. Det är naturligtvis tråkigt om några tar illa upp av vår mansplainingakut. Samtidigt visar det på att det här är frågor som många berörs av och vill diskutera. Vi noterar också att många är positiva till att vi lyfter mansplaining. Uppmärksamheten slår våra förväntningar och visar att det här är en viktig fråga.”

Finns risk att kampanjen skapar opposition mot avsändaren Unionen?
Vi tar förstås medlemmars kritik på allvar. Unionen har ett uppdrag från medlemmarna att arbeta för jämställdhet i arbetslivet. Vår avsikt med kampanjen är att få till en diskussion om härskartekniker, inte att peka ut någon. Genom att prata om jämställdhet och diskriminering på arbetsplatserna kan vi skapa mer inkluderande arbetsplatser, vilket gynnar både kvinnor och män.”

Vad hoppas ni på för resultat?
Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om härskartekniker och mansplaining som ett första steg till en förändring samt väcka en debatt kring mansplaining på medlemmars arbetsplatser och samhället i stort.”
Cementerar ni inte en bild av manligt beteende genom att inrätta akuten?
”Kampanjen syftar inte till att peka ut eller lägga skuld på alla män. Kampanjen syftar till att medvetandegöra oss alla, män som kvinnor om det här fenomenet och förhoppningsvis påbörja en gemensam förändring. Alla tjänar på att vi synliggör härskartekniker och pratar om dem.”

Trump, Putin, Erdogan, verkar det inte gå lite bra för mansplainare just nu?
Ja, det vore förstås kul om även de vill ringa in till vår mansplainingakut.”
Bakom kampanjen ligger byrån ANR BBDO.

dessa svarar i Unionens mansplainingakut
Nina Åkestam, reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm.
Christina Knight, reklamare som jobbar åt bland annat Reform Act och Fredrika Bremer.
Peter Tai Christensen, jämställdhetsexpert på Unionen.
Clara Henry, vloggare, komiker och programledare.
David Flato, föreläsare och medgrundare till Jämställt AB.
Nina Hemmingsson, serietecknare och feminist.
Elaine Eksvärd, retorikexpert.
Emma Green, höjdhoppare.
Ida Östensson, ordförande i jämlikhetsstiftelsen Make Equal, grundare av Crossing Boarders och en av initiativtagarna till organisationen Fatta.
Katarina Hamberg, professor i allmänmedicin.
Pernilla Hammargren, komiker och driver den feministiska humorklubben Stand Up Yours.
Anders Wallner, tidigare partisekreterare i Miljöpartiet, utbildar sig nu till polis.
Manne Forssberg, driver ”Pappapodden”, författare till Pappalogi och Kukbruk.
Zinat Pirzadeh, komiker, skådespelare och krönikör.
Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen.