Det privatägda spelbolaget och huvudkonkurrenten till statliga Svenska Spel ska dock inte i första hand prata om spelmonopolet, förklarar Unibets samhällschef Peter Alling.
 
– Vi tänker inte stanna i den lilla frågan. Frågan om spelmonopolet har de flesta hört till leda.
 
I stället ska Unibet bygga en arena för diskussion om den framväxande digitala tjänste- och underhållningsmarknaden, bland annat via ett eget tält på plats.

Seminarierna gästas av bland annat Måns Adler, grundare av Bambuser, Kristofer Arwin grundare av Pricerunner, Iréne Lindblad, vd på produktionsbolaget Jarowskij.

 
– Vi vill lyfta diskussionen om den framtida digitala servicemarknaden, som vi befinner oss på, men som ingen riktigt diskuterar i dag och de hinder som finns för aktörerna att kunna steget full ut, säger Peter Alling.
Vad hoppas ni uppnå?
– Att få till en diskussion som inte är så instängd om förutsättningarna för de digitala konsumenterna med digital underhållning som utgångspunkt.
Ni går in på Svenska Spels planhalva, de har ju huvudkontor i Visby?
– Almedalen ligger ju där. Men vi är inte emot något. Vi är där för att prata för framtiden.
Hur mycket pengar lägger ni?
– Det är inte klart än, men naturligtvis är det kostsamt. Men det är dags att prata om den framtid som redan finns här.