– Vi har väldigt många ungdomar med driv och som vill påverka i vår verksamhet. Vi vill att aktörer i samhället ska prata med unga och inte bara om dem. Att åka med ungdomar till Almedalen har vi alltid gjort, men de senaste 4 åren har vi gjort det på ett mer organiserat sätt. De ska vara med i paneler och prata om frågor de själva har erfarenhet av, berättar Linda Skogsby, projektledaren på Fryshuset.
Vilka ungdomsfrågor kan det handla om?
– Det är allt från idrott till hur det är att bo i segregerade områden, frågor som de själva har erfarenhet av och brinner för. Det är också mycket kring mänskliga rättigheter, aktiviteter för ungdomar, bostadsmarknaden, jobb och sysselsättning, och entreprenörsfrågor.
 
Vilka är ungdomarna?
– Ungdomarna är handplockade från våra befintliga verksamheter runt om i landet. De har visat framfötterna och visat en vilja att påverka. Det vi vill göra är att lyfta fram dem ännu mer.

Vad är det tänkt att leda till?
– Fryshuset vill att frågor som berör unga ska prioriteras, att ungdomarna ska kunna påverka och att de ska bli lyssnade på.

Hur ska ni synas i bruset i Almedalen?
– Vi kommer jobba jättemycket med sociala medier på plats och för att nå både de på plats och dem som är hemma. Vi låter ungdomarna ta över våra sociala mediekanaler där de kommer dokumentera sina upplevelser genom Facebook, Instagram och Twitter under #ungaEtunga

Vad förväntar ni er av politikerna?
– Förhoppningen på politikerna är att de ska vara öppna för dialog och verkligen ta in och lyssna. Det är väldigt typiskt Almedalen att panelerna inte alltid inkluderar målgrupperna som är berörda och som de pratar om. Vi hoppas på att politikerna tar dialogen med våra unga och att de fortsätter när vi kommer hem igen.

Hur mycket pengar kostar det här projektet?
– Det kommer vi inte att gå ut med, vi satsar på ungdomarna. 
Fryshuset driver Almedalsprojektet helt in house.