Organisationen arbetar för att driva opinion och sprida information kring cancerfrågor med inriktning på unga personer. På huvudkontoret i Göteborg sitter sex heltidsanställda och runt om i landet finns ytterligare ett 30-tal före detta cancerdrabbade som arbetar ideellt. 
 
På onsdag, den 3 juli, lanserar Ung Cancer en nationell informationskampanj om testikelcancer i samband med ett mingel vid St. Lars kyrkoruin. Ung Cancers generalsekreterare Julia Mjörnstedt utlovar en provocerande kampanj som garanterat kommer att synas men exakt vad som kommer ske är ännu hemligt. 
 
– Jag hoppas att det ska väcka reaktioner som gör att folk börjar prata om testikelcancer. Vi vill att människor ska känna något, oavsett om det är irritation eller tacksamhet, så att budskapet förs vidare.
 
 Varför de väljer att uppmärksamma testikelcancer kan Julia Mjörnstedt berätta desto mer om. När Ung Cancer är ute och informerar i skolor har många killar ingen aning om att testikelcancer finns och inte heller att det är viktigt med självkoll, att veta hur killar kan kolla sin egen pung. 
 
– Testikelcancer är den absolut vanligaste cancerformen bland unga män. Samtidigt är det något som ingen riktigt pratar om på samma sätt som det blivit naturligt att tala om bröstcancer bland unga tjejer. 
Grunden i Kolla Pungen-kampanjen ligger i ett nätbaserat kampanjmaterial och Ung Cancer har bland annat knutit till sig artisterna Timbuktu och Petter.
 
– Folk har varit väldigt positiva hittills. Även om jag själv sagt ordet pung 80 gånger den senaste veckan är det ett laddat ord att prata och då hjälper det att kända profiler varit positiva och ställer upp med sådan självklarhet. På sociala medier ser många fram emot kampanjen så ”pressure is on” och vi ska inte göra någon besviken. 
 
Ung Cancer samarbetar bland annat med Västra Götalandsregionen och enligt Julia Mjörnstedt är det viktigt att kampanjen inte bara går ut på att provocera, utan att det också är läkare som står bakom. 
 
– De står för tyngden. Vi står för de mer galna bitarna.