En svensk kampanj var med på på pr-utmärkelsen Sabre Awards topp40-lista.

Sabre Awards är en av de mer välrenommerade tävlingarna för pr-branschen och drivs av Holmes Report. 5 500 bidrag kom in när världens bästa kampanjer för det senast året.

Toppade gjorde den brittiska livsmedelskedjan Iceland med sin kampanj  #toocoolforplastics som ansågs ha skapat mycket medieuppmärksamhet under hård konkurrens i Storbritannien. Bakom kampanjen stod byrån Weber Shandwick, som äger svenska Prime.

För svenskt vidkommande var det rätt tomt i listan. På plats fem kom det svenska varumärket Essity med en kampanj levererad av den brittiska byrån Myriad PR.

Den bästa svensk-tillverkade kampanjen återfinns på plats tolv. Där ligger organisationen Ung Cancer med kampanjen Kolla Bollarna. Byrån bakom är Cohne & Wolf, numera BCW.

Fredrik Sandevärn, marknadskoordinator och grafisk designer på Ung Cancer, kommenterar pplaceringen på Linkedin:

”Aldrig trodde nog jag, eller vi som jobbat med kampanjen från Ung Cancer, att Felix Sandmans pungflash, sadelskydd med frågan ”har du pung” och massa annat prat om bollar, pung och testikelcancer skulle leda till att Kampanjen Kolla Bollarna (kollabollarna.nu) hamnade på 12e plats på 2018 Global Sabre Awards”.

Och vidare:

”Grymt jobb alla inblandade”.