– Det trillar in nomineringar. Intresset har varit stort. Det roliga är att nomineringarna kommer in från alla håll och inte bara från medlemsföretagen utan även kunderna och nya uppstickare skickar in saker. Det blir ett grannlaga jobb som juryn får göra, säger Karin Nelsson, ordförande för Smif, som organiserar marknadsundersökningsföretagen, och berättar om galan:
 
– Vi försöker hitta nya samarbetsformer och har bestämt oss för att en gång per år uppmärksamma branschens duktiga aktörer. Vi behöver synliggöra branschen och dess aktörer på ett bättre sätt. Det blir perfekt med en galakväll.
Tidigare har de olika branschföreningarna hållit sig lite på varsin kant.
– Vi har konstaterat att vi inte konkurrerar med varandra. Branschen utvecklas snabbt nu och vi behöver följa med vår tid, uppmärksamma och synliggöra vår glödheta kompetens.
Undersökningsbranschens stora gala heter MarC Awards och målet är att bli ”undersökningsbranschens Oscarsgala”.
Smif är initiativtagare till galan och sju branschföreningar ligger bakom priset och bildar jury: Svenska Marknadsundersökningsföretag (Smif), Sveriges Marknadsundersökare (Sök), Sveriges Marknadsundersökningsköpares Förening (Smuf), European Society for Opinion and Marketing Research (Esomar) och Statistikfrämjandet samt Surveyföreningen.
 
Organisationerna står som avsändare till varsitt pris.
 
  • Årets nykomling (Esomar)
  • Årets kvalitetsutvecklare (Surveyföreningen)
  • Årets undersökningsprojekt (Sök)
  • Årets influencer (Smuf) går till den person som under året har ökat intresset för marknadsundersökningar.
  • Branschgärningen (Smif) går till någon som har utvecklat branschens position i samhället.
  •  
Vem som helst kan nominera fram till 24 oktober. 
Galan hålls 16 november klockan 18 på Berns Ljusgården i Stockholm.