Efter snart 11 år som pa-konsult på Hallvarsson & Halvarsson kastar Ulrica Schenström loss för att bygga en egen byrå, som ska erbjuda tunga analyser och kommentarer.

Byrån heter Schenström och ska erbjuda tung analys.,

– Jag vill jobba i egen regi efter att ha varit på Hallvarsson & Halvarsson i snart elva år, Jag älskar Anders Halvarsson (en av grundarna), men någon gång måste man göra något nytt i livet.

Ulrica Schenström kom till Hallvarsson & Halvarsson efter att ha jobbat som statssekreterare åt statsminister Fredrik Reinfeldt 2006-2008.

Ulrica Schenström ska fortsätta att skriva kolumner i Aftonbladet och Göteborgs-Posten, men med byrån vill hon framförallt bryta ny mark.

– Jag tror att det finns en efterfrågan på breda och krångliga analyser som inte bygger på opinionsundersökningar utan bygger på trender och hur omvärlden ser ut, säger Ulrica Schenström, och påpekar att hon prickade in både Brexit och valet av Donald Trump som USAs president.

– Jag vill bli bäst på genomtänkt analys som inte är slarvig och bygger enkom på opinionsmätningar utan baseras på riktig och gedigen kunskap. Jag tänker säga som det är till kunderna, inte som de vill att det ska vara.

Vem ska ha råd at betala för det här?
– Med riktiga analyser som leder till riktiga stabila beslut, kan man spara mycket pengar i organisationer och företag.

Vilka uppdragsgivare vänder du dig till?
– Jag ser alla som är intresserade av en initierad och kunskapsbaserad breda analys. Vi är på väg in i ett väldigt komplicerat politiskt läge. Då blir det viktigt med en politisk analys som är skarpare än tidigare.

Ulrica Schenström kör igång i egen regi, men utesluter inte ett större byråbygge.

– Jag har många vänner som gör ungefär samma saker, så vi kommer antagligen att jobba i nätverk, säger hon och lägger till:

– Men i framtiden vill jag nog att det ska vara Schenström & Co. Då vill jag knyta till mig människor som kan utrikespolitik, nationalekonomi, statsvetenskap och opinion, men också folk som kan organisation som kan hjälpa företag och organisationer att organisera om för att anpassa sig efter hur omvärlden utvecklas. Det kommer inte att räcka med att titta på en bit.

Kommer du att jobba med andra byråer?
– Ja, säkert, men mitt mål är att bygga Schenström & Co.

Uppdragsgivare?
– Ja, men jag har inte frågat om jag får nämna dem.