Transportdelningsföretaget Uber värvar en nordisk kommunikationschef från betaltjänsten Izettle.

Det är Malena Heed som kliver in i rollen som kommunikationschef för Uber i

Norden. Hon var senaste chef för corporate och hållbarhet på Izettle.

Rollen har varit vakant sedan Bodil Sidén lämnade Uber för att gå till Bellbird.

Är det en ny tjänst eller efterträder du någon?
– Stolen har varit ledig sedan Bodil Sidén lämnade Uber, så jag ersätter ingen direkt.

Hur gick det till när du fick jobbet?
– Uber kontaktade mig och efter många och långa samtal landade jag i att det var en för spännande utmaning för att tacka nej. Rollen gifter verkligen ihop mitt intresse för  disruptiva techlösningar och hållbarhetsfrågor, svarar Malena Heed via mejl.

Vad ska du åstadkomma?
– Mitt uppdrag blir att ta Ubers kommunikation i Norden till nästa nivå gentemot alla våra användare och partners. Ubers målsättning är att bli en helhetslösning för mobilitet, och där har det hänt väldigt mycket spännande på senaste tiden som till exempel partnerskap med kollektivtrafiken i flera städer, förvärvet av cykeldelningstjänsten Jump och integrationen av Limes elscootrar i Stockholm och Malmö. Stärkt kommunikation kring detta tror jag sker bäst genom dialog med våra användare och partners samt de städer där vi verkar, till exempel genom initiativ som Uber Movement i Stockholm, en öppen webbplats där data om invånarnas rörelsemönster finns tillgängligt för alla.

Vad får du för lön?
– Jag kan inte klaga.