Bakom PR-kollektivet står pr-konsulterna Fredrik Pallin och Karin Bäcklund, som båda har sin bakgrund på pr-byrån Springtime.

 – Det är ett formaliserat nätverk som gör att vi kan ta på oss större kunder, berättar Karin Bäcklund, och utvecklar:

–  Idén uppstod när jag och Fredrik hjälpte varandra med kunder. Men det var svårt att förklara för kunderna hur det fungerade. Det blir enklare nu. Nu kan kunderna jobba med PR-kollektivet och oss som individer. Det är också roligt att ha arbetskompisar och kunna bolla idéer. Det kan vara ensamt som egen konsult.

Även den grafiska formgivaren Andreas Beronius har anslutit till PR-kollektivet.

– Vi siktar på att bli tio inom kort.

Vad krävs för att få vara med, kommer det att kosta pengar?
 – Man behöver inte betala, men vi vill jobba med seniora konsulter. Så vem som helst får kanske inte var med. Vi ska också se till att få olika kompetenser. Nu har vi en konsult på väg in inom public affairs, säger Karin Bäcklund och bjuder på teori:

– Experterna blir egna nu, medan generalister blir kvar på byråerna. Så vi kommer att få ett bra erbjudande.

PR-kollektivet har skaffat en egen hemsida och ett kontor.

– Vi har ett kontor med sex platser på Kungsholmen (Stockholm). Jag och Fredrik sitter där, men man behöver inte sitta där. Men det är bra att ha en hub så att man kan samarbeta.

Har ni några kunder som anlitar PR-kollektivet?
 – Vi har två kunder som vi delar på.