Med hjälp av rekryteringsföretaget Novare, har Svenskt Näringsliv till slut hittat en ersättare till kommunikationsdirektören LG Johansson som slutar.

Ny chef för avdelningen Kommunikation & Opinionsbildning är Johan Jakobsson från Nordic Public Affairs. Han börjar i mars 2020. Därmed lämnar han helt sitt ägande och åtagande i Nordic Public Affairs.

Johan Jakobsson grundade själv Nordic Public Affairs år 2011 efter att ha lämnat jobbet som Sverigechef på Kreab och dessförinnan tjänsten som partisekreterare för Liberalerna.

Hur har du tänkt kring att ta det nya jobbet?
 – Det är lockelsen i att jobba med något som är meningsfullt som att öka förståelsen för marknadsekonomin och företagsamhet i Sverige, det griper in i så mycket som kan bli bättre i samhället, som välstånd, utanförskap och klimatutsläpp. Det känns väldigt roligt på det sättet.

Får du samma tjänst som din företrädare?
 – Det är en ny ledningsgrupp som skapas på Svenskt Näringsliv Det är ingen direkt kopia på hans tjänst.

Hur gick det till?
 – Jag fick frågan och har deltagit i samtal med Novare, vd Jan-Olof Jacke och styrelseordförande Fredrik Persson. Samtalen ledde fram till att jag fick frågan om att ta uppdraget.

Hur länge funderade du?
 – Frågan krävde eftertanke, eftersom det är ett komplicerat uppdrag. Jag behövde också se till att Nordic PA får en bra framtid.

Hur känns det att lämna byrån du skapade?
 – Det är ett stort steg. Det som fick mig att vända över, var lockelsen i det nya uppdraget.

Finns det en plan på vad du ska uträtta?
 – Ja. Men jag börja i mars. Så låt mig återkomma då.

Vad får du för lön?
 – Oj. Det är något mellan mig och Svenskt Näringsliv.