Auktionssajten Tradera vill bygga sin position inom hållbarhet och cirkulär ekonomi och tar till toppolitiker och influerare.

Kampanjen går ut på att partiledare under Almedalsveckan skänkte något att auktionera ut på Tradera. Pengarna som kommer in går till Naturskyddsföreningen.

Nu är det inte vem som helst som auktionerar ut sakerna som kom in utan topp-influeraren Margaux Dietz, som deltog i Almedalsveckan för andra året i rad.

Annie Lööf (c) har skänkt en klänning, Ulf Kristersson (m) ett par löparskor och Per Bolund (mp) en bäversafari. Dessutom har influeraren och artisten Viktor Frisk (samir & viktor) skänkt en tröja. Dessa fyra har också berättar hur de ser på begreppet cirkulär ekonomi i Margaux Youtube-film Galet fartfylld vecka!!! Almedalen.

Bakom kampanjen ligger byrån Redgert Comms som huserar både Viktor Frisk och Margaux Dietz.

Men varför är inte alla partiledare med och lanserar Tradera som hållbart?
”Vi ville ha en blandning av både politiker och kända människor. Centern och Miljöpartiet kändes mest relevanta i sammanhanget, sedan uttryckte Ulf (Kristersson) att han gärna också är med. Rent logistikmässigt fick vi inte ihop det då Margaux inte var på plats när vissa av de andra partiledarna var där”, förklarar Love Norlin, konsult på Redgert Comms, via mejl.

”Vi på Tradera vill främja handeln med second hand och öka svenskarnas grad av återbruk, därför är frågan kring cirkulär ekonomi så viktig för oss. Detta är vårt bidrag till hållbarhetsdebatten under Almedalen och Margaux är en viktig Tradera-ambassadör med en fot ut mot ut mot framtidens konsumenter och den andra bland Sveriges tyngsta politiker”, berättar Traderas varumärkeschef Chantal Olsson, i ett utskick.