Kampanjen inleds 11 november. Moderaterna använder sig av en ny tagline: En hoppfull framtid för Sverige.
 
Greppet bygger på att Moderaterna topptrio i form av partiledare Ulf Kristersson, ekonomiska talespersonen Elisabeth Svantesson och rättspolitiska talesperson Tomas Tobé i en film berättar hur de tänker sig ”Mitt Sverige”. Filmen finns i en lång och tre korta varianter. Det ingår även displayannonsering och bilder för sociala medier i kampanjen. Dessutom ska det knackas dörr.
 
Det finns två huvudmål med kampanjen.
 
– Vi vill berätta så mycket som möjligt om våra värderingar och politik, men också värva medlemmar. Det finns ett stort intresse för partiet nu och vi har dubbelt så många nya medlemmar under oktober i år jämfört med i fjol, säger Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson.
I dag har Moderaterna runt 40 000 medlemmar. Det kan jämföras med 46 000 år 2016. Men siffrorna är inte det viktigaste, anser Hampus Knutsson.
– Det handlar om att aktivera de som är intresserade av vår politik och har våra värderingar. Varje ny medlem blir också en potentiell valarbetare som kan vara med oss och sprida våra värderingar och politik.  Samtal är väldig viktigt under en valkampanj.