JTI håller som bäst på att hitta kedjor som vill ta in Camel Activate, som är en så kallad klickcigarett där mentol kan klickas fram för dem som inte gillar enbart tobakssmaken. Cigaretten lyftes bort från marknaden för snart ett år sedan efter att EU hade klubbat sitt tobaksdirektiv. När direktivet fördes in i den svenska lagen, blev det stopp för klick-cigaretterna, men nu tar JTI in Camel Activate igen i Sverige, via distributionsbolaget SMD Logistics.
 
–  Det är en klickcigarett som har funnits på den svenska marknaden sedan 2011. Cigaretten har varit borta från marknaden sedan i maj, men nu gör vi en återlansering. I EUs nya tobaksdirektiv förbjöds cigaretter med alla smaktillsättningar utom mentol, berättar Joel Ibson, kommunikationschef på JTI i Sverige.
Folkhälsomyndigheten ska dock ha gjort en annan bedömning av EU-direktivet än JTI och ingen av de andra cigarettleverantörerna lanserar klickcigaretter i Sverige när detta skrivs.
– I Sverige har Folkhälsomyndigheten gjort en feltolkning vad gäller klickcigaretter med mentol. Förvaltningsrätten har undanröjt beslutet. Klickcigaretter med mentol är tillåtna i Sverige, säger Joel Ibson.
Klickcigaretter hade så mycket som 15 procent av tobaksmarknaden i Sverige, runt 2,7 miljarder kronor. JTI försöker nu få handlarna att åter börja sälja Camel Activate.
– Tidigare fanns cigaretten på i princip alla ställen som säljer cigaretter. Handeln tar alltid in en produkt som går bra.
JTI ska lansera produkten vecka 19 och hoppas bland annat att få ut Camel Activate på sommarens festivaler.
– Den kommer att finnas med på festivaler, absolut.  Det handlar om vilka som vill samarbeta med oss.

Men brukar inte festivaler besökas av unga människor?
– Vi har enbart produkter för myndiga, vuxna konsumenter.

Hur går det med avtalen med handeln?
– Det kan jag inte uttala mig om just nu, säger Joel Ibson.
JTIs klickcigarett har dock stött på patrull hos några av landets tyngsta butikskedjor:
”Vi har valt att inte ta in dessa cigaretter i vårt sortiment i dagsläget. Vi har alltid och kommer följa de lagar och regler som gäller kring tobaksvaror och om något är oklart har vi valt att avvakta tills det är tydligt vad som gäller. Vad gäller hur våra konkurrenter och marknaden agerar såväl som producenterna så vill vi inte spekulera i det”, meddelar via mejl Fredrik Klein, inköpschef på Reitan som driver Seven Eleven och Pressbyrån.
– Det stämmer att Coop har fått frågan om att ta in Camel Activate vid lanseringen, men vi kommer inte att delta, eftersom vi har en restriktiv hållning när det gäller tobak i allmänhet och cigaretter i synnerhet, säger Coops presschef Tobias Rydergren.
På a Non Smoking Generation hörs en tung suck.
– Det hade jag ingen koll på. Nämen vad tröttsamt, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation.
Hon utvecklar:
– Vår syn är att alla typer av smaksättning av tobak attraherar unga och klickcigaretter är extra beroendeframkallande, så detta är inte bra.
Helen Stjerna efterlyser inte oväntat tuffare tag mot tobaksföretagen.
–Tobaksindustrins innovationsförmåga går alltid ut på att snärja nya generationer i ett nikotinmissbruk. Man borde lagstifta mot all tobak. Industrin kommer inte att sluta. De kommer att hitta på nya produkter med härliga färger och godissmaker som lockar barn och unga. Om man förutser att det är på det här sättet, tycker jag man ska ha en mer aggressiv lagstiftning.

Dagens Opinion söker Folkhälsomyndigheten för kommentarer.