"Journalistisk hjälte blir idag den som lyckas fälla makthavare och sänka ett företags anseende", skriver TNS Sifo i sin programpunkt.
Men medierna ifrågasätts "efter skeva beskrivningar" och nu riskerar de förtroende. Detta ska diskuteras med bland annat Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.
 
Hur tänker när ni ifrågasätter medierna på mediernas hemmaplan i Almedalen, Jonathan Wennö, konsultchef vid avdelningen för PR Research på TNS Sifo?
‑ Haha. Jag visste inte att Almedalen var mediernas hemmaplan. Jag trodde det var gotlänningarnas. Vi ifrågasätter inte medierna. Vi vill lyssna på en diskussion mellan medier och kommunikatörer om det finns tendenser i samhällklimatet som leder till lägre förtroende för medier och mindre transparens från organisationer och företag. Om det är så, är alla är förlorare; medierna och medborgarna lika mycket som företagen och organisationerna.
 
Vilket anser du annars vara ert viktigaste seminarium?
‑ Alla är lika viktiga. Vi söker kontakter och nya insikter och det är svårt värdera i kvantitativa termer och säga vilket som är viktigast. Men vi har bokat störst lokal till vår opinionschef Toivo Sjöréns och Sören Holmbergs seminarium om Vad avgör valet? på Teaterskeppet tisdag kl. 15.15. Det kanske är en signal i kvantitativa termer.
 
Vad är nytt för er i år?
Vi kommer satsa på direktkontakt med besökarna genom att ha ett tält på Hamnplan där våra experter inom undersökningar och kommunikation bland annat kommer ha drop in-konsultation. Det är något vi inte tidigare provat.
 
Hur gör ni för att dra besökare till era seminarier?
Vi tror starkt på innehållet. Har du ett bra innehåll får du de besökare du förtjänar. Om inte annat får du de besökare som kan bidra och fördjupa samtalet. Det är samtalet som är styrkan med Almedalsveckan, inte megafonerna.