Det var ”fullt ös”, förklarar Jessica Nannini, kommunikationsansvarig på Tieto, om it-bolagets tvådagars vistelse i Almedalen måndag-tisdag på Strandgatan 7, vid Donners plats, en lokal Dagens Industri huserade i förra året.

Temat var hållbar digitalisering.

– Det följer samma digitaliseringsmål som regeringen har – att digitaliseringen som sker ska vara hållbar konkurrensmässigt, ekonomiskt, socialt, samhällsutvecklande och även etiskt.

Tieto hade 20 personer på plats däribland sina toppchefer inom artificiell intelligens, mjukvaror, hållbarhet, offentlig sektor, finansiella tjänster, hälsa och sjukvård, telecom och rådgivning. Sverigechefen Håkan Dahlström var också på plats.

Upplägget bestod av 12 programpunkter med målsättningen att skapa diskussion och att träffa kunder och nyfikna Almedalsbesökare.

– Almedalen är en väldigt bra plats för oss att träffa våra kunder inom både offentlig och privat sektor och vi kan lyfta vår roll när vi pratar om stora samhällsfrågor som diskuteras i Almedalen. Det finns höga mål för Sveriges innovations- och digitaliseringstakt och där vill vi visa hur vi som stort bolag kan hjälpa Sverige bli konkurrenskraftigt, säger Jessica Nannini och förklarar vidare om resultatet:

– Vi har inte hunnit analysera vistelsen men känslan är riktigt bra, vi är jättenöjda. Vi uppskattar att vi hade närmare 1 000 besökare totalt. Flera av våra seminarier var fullsatta och vi har fått till bra diskussioner och positiva reaktioner.

Jessica Nannini vill inte berätta den exakta budgeten.

– Vi har gjort en avvägd budget för två intensiva dagar som vi maximerade. Vi var 20 personer i hyrda hus och valde en central lokal i år.

Men det är väl ett miljonbelopp att hyra lokalen?
– Vi hade inte hela ytan som DI hade och de hyrde fem-sju dagar medan vi bara körde två. Vi kan säga att vi har valt att balansera kostnad och värde och är nöjda.

Hur kommer det sig att ni väljer att öka i Almedalen just i år?
– Vi upplevde att det fanns stor efterfrågan förra året och att det behövdes en större plats. Det är en bra arena för oss som täcker in många av de områden vi rör oss inom och digitaliseringen är ytterst relevant i samhällsdebatten.

Hur gör ni till nästa år?
– Vi samkörde ett mingel med My Dream Now i år och det funkade väldigt bra. Att göra liknande samarbeten med olika aktörer kring seminarier och andra evenemang är något vi ser positivt på och som möjliggör nya och större nätverk.

Digitalisering var en av förra årets största programpunkter men minskade något i år. Hur märktes det?
– Jag har inte märkt det faktiskt. Det kan vara så att ordet digitalisering har gjort sitt och att nu pratas det istället om det skräddarsydda samhället med data och personaliserade tjänster.

Alex Mörén
alex@beaconomist.net