På SVTs lokala sajter läggs inte de längre tv-inslagen ut, med motiveringen att det ger för få läsare. Tanken är att tv-inslagen ska göras om till kortare voddar, men blir oftast inte av. I stället publiceras statsfinansierade SVT textbaserade artiklar som konkurrerar direkt med lokalpressen som ska leva på annonsintäkter. Detta har Tidningsutgivarna, TU tagit fasta på och har undersökt saken i sin debattartikel.
 
”Som jämförelse kan nämnas att Mittmedia under en mätvecka gjorde 231 tv-inslag i Gävleborg. Samma vecka gjorde SVT Gävleborg 14 tv-inslag på sin sajt. Endast två av tio publiceringar en nyhetsdag är tv, övriga är text”, skriver Jeanette Gustafsdotter, vd, för TU.
Undersökningen, genomförd av Retriver, visar att det fungerar på ett annat sätt på SVTs public service-syster SR.
”SR jobbar annorlunda och sätter på ett mer självklart sätt ljudet i centrum. För deras del innehåller lite drygt var tredje artikel i Retrievers urval ett ljudklipp.”
 
Med dessa fakta på bordet skickar Jeanette Gustafsdotter in till public service-kommittén:
” SR och SVT är politiskt konstruerade organisationer. Därför måste det också vara politikens uppdrag att bestämma inom vilka gränser bolagen ska verka. Då är det centralt att public service-kommittén inte enbart bedömer public services förutsättningar att utveckla sin verksamhet. Den måste även väga in hur bolagen påverkar den lokala mediemarknaden. Med dagens regler riskerar länets invånare att få ett sämre medieutbud och ett tystare demokratiskt samtal.”