Teknikföretagen kör igång en kampanj inför avtalsrörelsen som vinna över svenska folket till Arbetsgivarorganisationens sida. Och hålla löneökningarna nere.

Teknikföretagen vill berätta att kostnadsläget i svensk industri är högt och att konkurrensen är stenhård. Teknikföretagen vill genom en kampanj skapa förståelse för industrins konkurrensvillkor. lanserar Teknikföretagen en kampanj inför avtalsrörelsen. Kampanjen ska gå i traditionella medier som lokalpressen och Dagens Industri och digitala kanaler. Teknikföretagen ska också jobba med native-annonsering. Syftet är bland annat att dra publik till den egna hemsidan, där Teknikföretagen bjuder på fördjupande material.

”Vi vill ge en chans till fördjupning. Den gemensamma nämnaren är att vi syns extra mycket i de regioner som har många industriföretag. Det är trots allt industrin som sätter normen för övrig svensk arbetsmarknad”, berättar Teknikföretagens kommunikationschef Håkan Eriksson.

Annonserna bygger på personporträtt av vanligt folk i brunt med texten: ”Mycket snack, lite verkstad”. Så vad vill Teknikföretagen säga med det?

”Att kommande avtalsrörelse är ovanligt viktig och mycket står på spel. Vi ser tecken på vikande konjunktur och minskande orderingång. För att behålla den svenska industrins konkurrenskraft är det viktigt att hålla kostnaderna nere. Det innebär blygsamma löneökningar inom industri”, mejlar Håkan Eriksson.

Vilka mål har ni för kampanjen? Hur många ska till exempel gå in på hemsidan?
”Exakt hur många vi behöver nå fram till för att få den effekten är svårt att säga, men när budskapet har omfattats av dem som är inblandade i avtalsrörelsen så har vi nått målet för kampanjen”.

Teknikföretagen jobbar med kommunikationssbyrån Soluzions, mediebyrå är Wakeupmediagroup.