Ola Andersson, ansvarig för digitala kanaler på Systembolaget och på fritiden digital omvärldsbevakare, ger sin bild över hur det digitala landskapet förändras in i 20-talet och hur marknads- och kommunikationschefer måste anpassa sig. Han är en av huvudtalarna på Content Day.
– Det digitala landskapet blir allt mer spretigt i takt med att kanalerna vi har att tillgå blir allt fler. Tiotalet har i mångt och mycket handlat om ett förhållandevis fåtal möjliga ’fönster’ där mobilen nära nog kommit att bli den enda kanalen, både som enhet och för utformning av tjänster som sajter och appar. De kommande åren kommer vi se att antalet digitala gränssnitt kommer att bli allt fler för både kommunikation och försäljning, vilket gör att företag och organisationer måste bli än mer multimediala, säger Ola Andersson.

Enligt Ola Andersson är de viktigaste digitala lärdomarna från 10-talet att ”fullt ut anamma att kunderna nu helt sitter i förarsätet och att inse att ´mobil´ är ett beteende och inte en pryl”.

Hur ska man förhålla sig till de globala jättarna som Facebook, Amazon, Google och Apple?
– Som måsten i sin digitala närvaro, dessutom på allt fler sätt. Håll koll på vad de gör, det säger mycket om hur kunderna kommer förhålla sig till digitala tjänster kommande åren.

Ola Andersson lyfter även vikten av att lyfta blicken ”bortom vår västhorisont och titta på vad som framförallt sker i Asien”.

– Mycket som händer där kommer påverka oss, inte minst vad gäller just gränssnitt som kombinerar flera discipliner på ett ställe. Online såväl som offline. De stora plattformarna gör också att man måste arbeta ännu mer med sitt långsiktiga varumärkesbyggande och inse att man kan förlita sig mindre på de egenägda digitala kanalerna för sitt varumärkesarbete.


Vilka asiatiska plattformar och företag tänker du på?
– Wechat-ägaren Tencent och Amazon-konkurrenten Alibaba är numer de två helt dominerande plattformarna. Bytedance (TikTok) är den snabbast växande konkurrenten bland de sociala medierna (Tencent) och JD.com och Pinduoduo jobbar för att ta upp konkurrensen med Alibaba.

 

Vilka nya spännande kanaler och format finns det?
 –  Allting som ligger i gränslandet mellan online och offline. Skillnaden mellan de två blir allt mindre viktig, framförallt bland yngre användare. De företag som lyckas skapa enhetliga, kreativa och relevanta lösningar och erbjudanden som bokstavligen talat följer kunden överallt – på kundens villkor, förstås, kommer ha stora fördelar kommande år.

 

Vilka digitala jättar, om några, spår du kommer dö ut under 20-talet och varför?
– Av jättarna idag – ingen inom loppet om tio år. Däremot kommer vi se allianser och roller skifta och några av techbolagen precis snäppet under giganterna kommer fortsätta växa. Som Snapchat och TikTok. Däremot kan vi se konsolidering bland företag som inte tillhör de absolut största. Företag som Slack och till och med Spotify måste alltjämt sägas vara uppköpskandidater.

En längre artikel med Ola Andersson kan du läsa i Veckans Brief.
Content Day kan han avjnutas live.