Sverige späder på med vinster i ”reklam-VM”

Det som började som en riktigt medioker vecka börjar arta sig riktigt väl för Sverige i Cannes Lions, inofficiellt vm i reklam.

Under torsdagen kammande Sverige hem ytterligare ett Grand Prix och fyra lejon. Skörden är redan bättre än i fjol men det är långt till rekordåret 2016.

Byrån RBK fick ett GRAND Prix för en kampanj för det svenska fintech-bolaget Doconomy. Kampanjen bygger på ett kreditkort som har CO2-nivå som kreditgräns snarare än kronor. Kampanjen fick också ett silverlejon i kategorin kreativ e-handel och ett bronslejon i klassen innovation.

Under veckan har Forsman & Bodenfors fått ett Grand Prix för Eva Initiative för uppdragsgivaren Volco Cars.  Kampanjen är byggd på att Volvo har inför jämställdhet för utveckling av säkerhetssystem, som krock-kuddar, som ofta är utvecklade för män. En del i kampanjen handlar om att Volvo ska göra sina utvecklingsdata tillgängliga för andra aktörer. Under torsdagen fick kampanjen ett guldlejon i klassen brand experience & activation. Även Burger Kings kampanjen Not Big Macs, signerad Ingo, fick ett lejon av valören silver i kategorin.

Totalt har Sverige nu kammat hem 13 lejon och två Grand Prix, vilket redan är bättre än i fjol, men långt från rekordåret 2016 med 54 lejon.

Komms tf vd Linda Johansson skiner i kapp med RBKs Johan Pihl om byråns Grand Prix.