I den senaste utgåvan av Veckans Brief (nr 31, 1 oktober, 2016) finns en lång artikel om hur köttaktörerna reagerar mot Coops kampanj Kära köttbit – vi måste prata, signerad av reklambyrån Forsman & Bodenfors. En som har reagerat är Elisabet Qvarford, vd för Svenskt Kött.
 
– Kampanjens grepp att ha ett "göra slut-samtal" är märkligt. För man gör inte slut med kött från djur som fötts upp med stora mängder antibiotika. Inte med kött från djur som fått sina grisknorrar avskurna i förebyggande syfte för att inte andra grisar ska kunna tugga sönder dem på grund av stress. Inte med kött från djur som fötts upp på ocertifierad soja. Utan med kött. Allt kött. Även svenskt kött från djur som fötts upp under andra premisser, säger hon i en mejlintervju.
 
Vad vill Coop?
– Det är en kampanj där Coop vill stärka bilden av sig själv som den goda handelskedjan genom att uppmana till mindre köttkonsumtion. Det budskapet är i sig varken överraskande eller nytt, men konstigt då man fortsätter att fronta med kött i sina reklamblad.

Hur uppfattas kampanjen bland dina intressenter?
– Du kan ju gissa. Första reaktionen var: hur tänkte ni nu? Sedan har flöden på sociala medier fyllts av irritation från bönder och landsbygdsbor som talar om bojkott. För vad Coop också gör är att slå mot en näring som inte finns i storstäderna, utan någon annanstans, i resten av Sverige.

Vad betyder Coops kampanj för svenska köttbranschen?
– Egentligen ingenting i förlängningen. Det är brist på svenskt kött idag, bonden får äntligen bra betalt och det finns inget som pekar på att efterfrågan på svenskt kött kommer att minska. Men de svenska bönderna är ganska sänkta som det är. De brukar jorden, ger oss mat på bordet, ger oss öppna landskap som vi kan beundra från motorvägen, men får samtidigt höra att det spelar ingen roll att de är bäst i klassen. Många gårdar lägger ner verksamheten och kampanjer som denna kan vara knäckande för någon som undrar över om det är värt att fortsätta eller inte.

Hur uppfattar du Coops relation till kött? De marknadsför kött å ena sidan, å andra sidan vill de motverka konsumenternas köp av kött?
Coops relation till kött är motsägelsefull. Å ena sidan en kampanj om mindre köttätande och ett bedyrande i media att vi som kritiserar kampanjen har missuppfattat allt och att man älskar svenskt kött. Å andra sidan visar en sammanställning som Fri Köpenskap har gjort att Coop under 2016 ökat sina kampanjer kring kött med 35 procent och en tredjedel av kampanjerna har handlat om rea på importerat kött.

Coop för ingen diskussion om olika köttprodukters ursprung och miljö- och klimatpåverkan. Hur ser du på det?
– Coops kampanj är som att ge klassens ljus en örfil. Svensk djuromsorg är ledande inom EU, svenska djur får minst antibiotika och har mindre klimatbelastning. Men det bryr sig inte Coop om utan buntar ihop det svenska köttet med allt annat kött säger att allt är lika dåligt. Det är ju inte så roligt för en svensk bonde att få det i ansiktet.
 
För ni samtal med Coop – hur går de i så fall?
–Hittills har samtalen främst förts via media, där vi fått höra att vi missuppfattat allt och att kampanjen är en kärlekshistoria. Vilket fått mig att undra över hur marknadsavdelningen ser på relationer. Men vi får väl ses framöver och prata ut.