Utomhuskampanjen är en del av en större kampanj från Svenska Skogen som drivs av LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna, Bergvik Skog och Sveaskog, och ytterligare skogsföretag och skogsägare.
 
Svenska Skogen vill visa värdet av skogen des för att den binder koldioxid, men också för att den kan användas som en förnybar ersättare till oljebaserad plast.
 
Kampanj ska berätta om ”skogens unika roll för klimatet”.
Hur påverkas då kampanjen av att det brinner i skogen på flera ställen samtidigt?
Åsa Bihl, kommunikationsdirektör på Skogsindustrierna och programansvarig för Svenska Skogen, berättar via sms:
”Kampanjen var planerad och bokad sedan lång tid tillbaka och satt uppe utomhus i en vecka och är nu avslutad. Läget i Sverige nu med skogsbränder är både sorgligt och fruktansvärt.”
Förstärks rentav budskapet om skogens vikt och värde när det brinner i den?
”Vi mäter och ser ingen koppling till din frågeställning. Vi känner bara medkänsla och sorg för alla drabbade”, messar Åsa Bihl.