Priset bygger på en kombination av genomslag, som byggs på räckviddsmätningar, men också kvalitet som bedöms av en jury.
 
Ordförande för juryn är Karin Bäcklund, digital strateg, Springtime.
 
– Vi vill lyfta den digitala kommunikationen som blir viktigare och viktigare.
Årets digitala kommunikatör utses fredagen 3 juli. Men under varje dag utses vinnare i olika kategorier indelade efter kanaler som Facebook, Twitter, blogg eller Instagram. Det är inte första gången det görs försöka att följa den digitala kommunikationen i Almedalen. När Karin Bäcklund jobbade på Almega var hon själv med om att instifta Årets Almedalsbloggare.
– Det var rätt i tiden då. Nu är det rätt att lyfta fram alla olika kanaler. Det skulle vara kul att se en rolig bil eller en ny sak.

Snapchat?
– Om det skulle användas mycket, följer vi det. Det vore jättekul.

Det är ju ganska lätt att få enormt genomslag på med en tokig bild eller en konstig tweat. Kommer den typen av publicering att kunna vinna?
– Det är där juryn kommer in. Vi vill se strategin bakom. Lars Ohlys fickpingis eller Carl Bildts ficktwitter för några år sedan, skulle inte kunna vinna.

i juryn sitter
Karin Bäcklund, digital strateg, Springtime
Kalle Mobeck, försäljningschef, Notified, 
Camilla Eriksson, retoriker, Retorikiska.
Jonas Morian, presschef, Almega