Att spelmarknaden växer trots att det är färre som spelar för mer är ingen nyhet, även om det nyligen återigen blev tydligt när Lotteriinspektionen presenterade den nya spelmarknadsrapporten. Så har trenden sett ut på spelmarknaden under många år. En marknad som växer på djupet men inte på bredden. När beteenden förändras i snabb takt är kunskapen om kunden, konsumenten och individen helt avgörande för en sund utveckling. Inom den globala digitala spel- och underhållningsbranschen ställs dessvärre klassisk samhällsnytta mot individens integritet. Det bör dock inte hindra oss från att förstå och agera utifrån spelarens individuella beteende och behov. Det är dags för en ny giv där teknisk innovation bygger såväl kundnytta som samhällsvärde.
 
Spel är roligt och ska så förbli. Men beteendet kan bli osunt. Vi vet sedan länge att snabbhet är en riskfaktor.  Precis som vi har helt klart för oss att barn har näst intill ingen uppfattning om vad sannolikhet innebär. Därför är åldersgränser på spel både naturligt och bra.
Men spel kan utan större problem riskminimeras, till exempel genom lägre vinstutdelning, långsammare tempo eller andra typer av begränsningar. Däri är de flesta som sysslar med spel ense. Precis som vi är ense om att gamla, långsamma bilar för det mesta är mindre farliga att köra än snabba sportbilar som på några sekunder har en hastighet långt över det tillåtna. Transportbehov ställs mot körglädje. Risk mot spänning. Bilens prestanda, vägens hållbarhet och förarens skicklighet samverkar. Det är kul, men får inte gå över styr.
 
Vi underskattar inte risken med spelproduktens design eller innehåll. Tvärtom. Men spelindustrin har hittills mest pratat om förarens väl och ve, men agerat utifrån produktfokus. Det är ett omodernt och förlegat sätt att tänka och göra. Mycket prat, lite människa.
 
Det är hög tid att använda innovativ digital teknik för en individuell resa baserat på riskbeteende. Visst har många spelföretag redan kategoriserat sina spelare, ofta utifrån produktanvändande, varnande rött, gult eller förhoppningsvis grönt. Dessvärre allt för ofta i det tysta i rapporter som knappast kommer utvecklings- och marknadsavdelningar eller företagsledning till del. Hur många har egentligen dragit konsekvenserna till att helt och hållet känna till den individuella spelkundens behov, förväntningar och slutsatserna av dess riskbeteende?
Det har länge varit möjligt för kunderna att anmäla att man inte längre vill spela, ta emot marknadsföring eller ange vilka ekonomiska gränser man har för sin konsumtion. Det är bra men inte tillräckligt bra.
 
Världsklass är först när vi känner vår kund så väl att vi kan ge dem en trygg, rolig och säker resa utifrån beteende, förmåga och vilja. Världsklass är när vi använder teknikens möjligheter att analysera, förstå och agera på individnivå. Världsklass är att våga avstå erbjudanden och försäljning när kunden befinner sig i riskzonen. Världsklass är att på riktigt använda beteendeanalys, machine learning, artificiell intelligens och data mining inbäddat i våra analyssystem och produkter. Vi har just påbörjat vår resa men ambitionen är hög, teknikutvecklingen går fort och vi är beredda att agera snabbt.
 
Vi hoppas och tror att den spelutredning som just nu ligger i tryckpressarna, har insett möjligheten att använda modern teknologi för att i grunden förstå om kunden är på väg in i riskzonen, inte bara i grupp, inte utifrån spel, utan som den enskilda person han eller hon är. Förvisso skapar det kommande strängare dataskyddsförordningen inom EU några utmaningar på vägen. Den här typen av kunddata och analys är extra känslig och kräver såväl tydlighet som aktiva godkännanden. Inte konstigt och inte heller omöjligt att lösa. Återigen ställs klassisk samhällsnytta mot individens integritet i vårt globala digitala samhälle.
 
Vinnarna i den moderna spel- och underhållningsindustrin är inte de som har mest text om spelansvar och säkerhet på sin webbsida eller skriker högst i debatten. Vinnarna är de företag som känner sin kund, använder spetsteknologi för analys och beslut samt utvecklar moderna integrerade varningssignaler och hjälpmedel utifrån kunskap och väl grundade beslut.
 
Vi på Mr Green kallar vårt samlade greppet för ”Green Gaming” där det nya analyssystemet ”Mr Green Predictive Tool”, som lanseras under 2017 står i centrum. Här ska moderna algoritmer och teknik se till att vi lär känna vår kund ännu bättre och att vi kan anpassa, eller helt utesluta, våra erbjudanden efter risknivå. Därigenom ska vi också kunna minska de negativa konsekvenser ett osunt spelande kan innebära. För oss är det här en fråga om ansvar men också en fråga om att växa långsiktigt. Att ta ansvar känns inte bara bra i själen, vi tror också att det är bra för affären. Inom några år är vi övertygade om att så kommer hela spelindustrin arbeta genom att känna och förstå sina kunder.
 
 
Per Norman, vd, Mr Green
Jesper Kärrbrink, vd, Mr Green Ltd