Undersökningsföretagens branschorganisation Smif får fler medlemmar och öppnar upp för en ny form medlemskap som ska göra det möjligt för företag som Google och Facebook att vara med.
 
Smif hade satt som mål att få in en ny medlem under 2017, efter att två av de allra största medlemsföretagen Kantar och Ipsos bestämt sig för att lämna organisationen.
 
– Nu har vi fått in åtta medlemmar i år, säger Karin Nelsson som är styrelseordförande i Smif och berättar att organisationen även har sänkt medlemsavgifterna från och med 2018.
– Och om Sifo och Ipsos vill komma tillbaka är de hjärtligt välkomna.
Smif öppnar även för nya företag som inte är första hand undersökningsbolag.
– Vi behöver samarbeta mer och hänga med i den utveckling som sker.  Det  är viktigt med kvalitet och etik i undersökningar, i synnerhet nu när GDPR står för dörren. Vi vill anpassa oss till den branschglidning som sker just nu och då tar Smif steg för att revidera och revitalisera organisationen. Vi blir därmed en viktigare och mer relevant aktör.
– Branschpartners kommer att kunna vara delaktiga i att driva branschens utveckling, men de kan inte inneha förtroendeposter i Smif.
Branschpartners kan företag bli som inte jobbar med marknadsundersökningar, men väl i angränsande verksamheter, som till exempel data mining, berättar Karin Nelsson och ger exempel på företag som skulle kunna bli tänkbara branschpartners: Google, Moat, Facebook och Audience Project.

Smifs nya medlemmar
Dapresy
MMS
Augur
Supportföretaget TMJ
Proactive Research
Nordic Viewpoint
Tobii
Sweco