Malou Sjörin lämnar sitt uppdrag som kommunikationsdirektör på SJ och avslutar sin anställning i SJ den 1 oktober. Detta efter att SJ fattat beslut om att slå samman kommunikationsavdelning och marknad & försäljning till en gemensam division.

Enligt information från SJ ska arbetet sammanslagningen ledas av den ännu inte rekryterade nya divisionschefen. Thomas Silbersky, chef för internationella affärer, kommer att leda verksamheterna under övergångsperioden fram tills dess.

– Koncernchefen Crister Fritzson har bestämt sig för att slå ihop avdelningarna och då
och då försvinner min tjänst från koncernledningen, säger Malou Sjörin.

Hade du inte kunnat driva den sammanslagna avdelningen?
– Det är en ganska annorlunda roll när man ska ansvara för en försäljning på 10 miljarder kronor. Jag vill fokusera på kommunikationsfrågor.

Malou Sjörin har svarat för att bygga en kommunikationsavdelning på 15 personer.

– Jag är jättenöjd med mina tre år och att jag har fått möjligheten att utveckla kommunikationsavdelningen. Vi skiljs som goda vänner.

Vad siktar du på nu?
– Jag är intresserad av att hitta en ny spännande roll inom kommunikationsområdet. Under tiden ska jag passa på att vara ledig.