Det var i Ekots lördagsintervju som Aftonbladets chefredaktör och vd Sofia Olsson Olsén fick frågan om Sverigedemokraterna får under valet 2018.


”Jag är inte intresserad att på annonsplats torgföra deras budskap. De står inte för de värderingar som Aftonbladet står för”, svarade hon.
Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein säger till Dagens Opinion:
 
– Aftonbladet är delägda av LO och det förstås en del av deras valstrategi att inte låta oss komma till tals. Syftet med att kampanja under en valrörelse är att berätta för väljarna vad vi som parti vill göra. Nu minskar vårs möjligheter att göra det.
Joakim Wallerstein lägger till:
– Det är svårt att första Aftonbladets värdegrund med anledning till den senaste månades turbulens kring redaktionen.

Skulle ni ha annonserat i Aftonbladet?
– Besluten ligger lite längre fram, men vi brukar annonsera i landets nyhetstidningar. Vi har liknande ambitioner i den här valrörelsen.