Sverigedemokraterna bygger vidare på strategin från riksdagsvalet och försöker koppla regeringspartiet Socialdemokraterna till nazism. Inför riksdagsvalet genomförde SD en större ”granskning” av Socialdemokraterna kopplingar till nazism, till EU-valet ska en kampanj göra jobbet.

Kampanjen kör igång i dag utomhus. Den består av fem nästan vita bilder med texten: Det är inte första gången Sossarna hjälper Tyskland att ta över Europa.

Den första bilden visar ett svart streck ovanpå ett vitt ovanpå ett rött. SDs kommunikationschef Joakim Wallerstein förklarar:

– Det är en bildsättning av flaggan som nazisterna använde vid sitt övertagande av makten. Den användes också i kriget på soldaternas hjälmar och inspirerade senare till hakkorsflaggan, säger han.

Sverigedemokraterna använder också samma grafiska manér som när ”granskningen” av Socialdemokraternas historiska kopplingar till nazisterna.

Så hur har SD tänkt med kampanjen?
 – Vi känner att när valkampen närmar sig, då riskerar alla som inte tycker som sossarna att bli behandlade som nazister, utom Centerpartiet då. Som Stefan Löfven (s) gjorde med KD och M i sitt första maj-tal och i synnerhet nu med SSUs antisemitiska sånger. Vi tycker att det är tröttsamt att vi alltid ska prata om nazisterna. Socialdemokraterna har absolut sämst historia kring det. Det är det vi vill belysa, säger Joakim Wallerstein.

Vad vill ni åstadkomma med kampanjen?
 – Vi hoppas att debatten dör och att man kan slippa att prata om vem som är nazist eller inte och i stället prata om sakpolitiken. Personlige hade jag velat kampanja om sakfrågor, men det fungerar inte.

Men bidrar ni inte själva till det genom att prata nazism i stället för att föregå med gott exempel och prata sakpolitik?
 – Det är ett rimligt motargument. Vi har resonerat länge så och lyssna genuint och öppenhjärtligt och inte huggit tillbaka. Men det har inte funkat.

Ett mobilfoto av utomhuskampanjen ska bli en del i SDs digitala kampanj. Någon kampanjfilm ska SD inte göra men väl några korta ”videokommentarer”. Möjligen kommer en ytterligare variant av utomhuskampanjen.

Är Socialdemokraterna huvudfienden?
 – Vi är ett oppositionsparti och Socialdemokraterna är ett regeringsparti när det kommer till EU-valet. Sedan finns Liberalerna och de partier som öppna för mer maktöverflyttning till EU, så det är två fronter. Men ska man vara ärlig så är en stor del av frågorna som diskuteras inrikesfrågor, som bensinfrågan, och att väljarna röstar ungefär som i riksdagsvalet.

Kampanjen har producerats inhouse av Sverigedemokraterna.

Rolf van den Brink