Blocket och Hygglo, två bolag inom mediekoncernen Schibsted, har gått in i en lobbygrupp mot ”överkonsumtion och slit- och slängkultur”. De lanserar tillsammans begreppet ”Prylsvinn”.

I gruppen ingår även WWF, IVL Svenska Miljöinstitutet, Blocket, Sellpy, Repamera och Medveten Konsumtion.

Tillsammans ska de driva tre frågor med politisk bäring:

*  Det ska bli möjligt att hyra ut prylar för 50 000 kronor skattefritt per år.

* Prylar ska märkas med dels vilket avfall de bidragit till och vilken miljöpåverkan de haft och hur de har producerats.

* Riktlinjer kring livslängd och reparerbarhet ska införas.

Hygglos vd Ola Degerfors berättar att lobbyarbetet redan har börjat med en debattartikel i Dagens Nyheter i lördags.

– Och vi kommer att gå ut med fler aktiviteter under året, säger han.

Är inte syftet med Schibsteds kanaler, som SvD och Aftonbladet annars att driva på försäljning via annonser?
– För det första är vi själva majoritetsägare i Hygglo, Schibsted är en av flera finansiärer. Sedan tror vi att delningsekonomin växer och den bilden delar Schibsted.