Den 23 augusti, i Paris, då ska detaljerna avslöjas om nästa generations lastbilar som ska rullas ut från fabriken i Södertälje. Mycket tyder på att ”hållbarhet” blir ett viktigt begrepp som ska kopplas till de nya Scania-bilarna. 
"Den gemensamma nämnaren är att Scania har utvecklat ett brett utbud av skräddarsydda produkt- och tjänstelösningar som bidrar till att sänka drifts- och underhållskostnaderna samt öka tillgängligheten till fordonen", skriver Scania på sin egen sajt.
 
Men ännu släpper Scania bara några små detaljer som aptitretare på sociala medier.
 
– Vi gör en teaserkampanj som rampar upp inför lanseringen, förklarar Staffan Ekengren, chef för Scania Newsdesk.
I teaserkampanjen ingår en tävling där personer som skickar in den bästa storyn om varför hen är en medlem i Scania-familjen kan vinna en exklusiv provkörning av den nya lastbilen i Södertälje.
– Många förare har starka relationer till Scania. Det här är eftertraktat så vi har fått många svar redan nu. Tävlingen skapar stort engagemang. Det är många som har stor förväntningar.
Lanseringskampanjen bygger på redaktionell kommunikation och går främst på Facebook, Instagram, sökord på Google och till viss del på Linkedin. 
 
Live-sändningen från Paris sker i Facebook och på Youtube och är byggd som en tv-show med det brittiska tv-ankaret Hayley McQueen som programledare.

Målgrupperna, som förväntas bänka sig är framförallt kunder förare och anställda.

– Vi gör sändningen så att den attraherar många. Dels kommer folk att titta i sina mobiler, sedan kommer många anställda på Scania att titta i stora grupper, på några marknader har de till och med ordnat visningar i biosalonger.

Till Paris kommer även pressen.
– Det kommer journalister från framförallt stora delar av Europa, mycket branschtidningsfolk.
Lanseringen föregås av en konferens om hållbarhet som pr-byrån Kreab har jobbat med.
 
 Scanias kampanjlänkar
nextgenscania.com
facebook.com/scaniagroup