När Paulig Foods kryddmärke Santa Maria bytte förpackning möttes företaget av kritik i sociala medier som blev en smärre mediestorm. Nu lyssnar Paulig på kritiken och ändra funktionen för ett antal kryddburkar.

Konsumenterna har framförallt upprörts över att spridaren (sprinklern) har tagit bort på ett antal av de omdesignade kryddburkarna.  Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods, är van vid konsumentdialog och lägger inte locket på utan ger sitt perspektiv:

– Vi har kikat på hur mycket det (kritik) var i sociala medier. Vi kom fram att det var runt 2 000 personer som hörde av sig, vilket sätter lite perspektiv på att media har en tendens att blåsa upp. Sedan ska man vara ödmjuk för att ännu fler, som inte har hört av sig, tycker så här.

Santa Maria fick mer reaktioner i sociala medier än vanligt efter lanseringen av de omdesignade förpackningarna.

– Det var markant mot vad det brukar vara i sociala medier, men vi hade förväntat oss reaktioner när det sker en förändring av den klassisk produkt som finns i de flesta hem.

Hade ni inte fokusgruppat?
– Jo, absolut. Vi gör alltid omfattande användartester. Men här var det väldigt många olika kryddsorter, så man måste testa ut hur varje kryddsort beter sig. I media har det framstått som att alla förpackningar har fått större öppningar (utan ströare) men så är det ju inte.

Nu sätter Pauligs analyserat konsumenternas feedback och återinför ströare på ett antal kryddburkar, efter vad de uppfattar som konsumenternas önskemål.

Mitt i kritiken är Eva Berglie ändå nöjd med att konsumenterna har en dialog med företaget.

– Absolut. Det är rätt häftigt att det kan skapa så mycket engagemang och medieuppmäksamhet. Vår burk lite helig, det känns häftigt.

Har ni haft hjälp av kriskonsulter?
– Nej, det är ju vad företaget har mig till.