SAKER MAN SER. När Xiaolin Yuan, Vice President, Asia Pacific, Volvo Car Group, lägger ut en bild på Linkedin på hur han överlämnar en Volvo S90 till Sveriges Kina-ambassadör Helena Sångeland, då säger det något. Frågan är vad?
För det första leder det tankarna till att Linkedin är en av få digitala platser där det går att träffa på kinesiska medborgare på internet. Den svenska ambassadören och Xiaolin Yuan håäller upp en låda med något grönt i. Det är ju lite intressant.
En annan tanke är att en kinesisk Volvo-chef lämnar över en Volvo, troligen byggd i Kina, till Sveriges ambassadör. Det säger något om Kinas industriella ambitioner.
Så uppstår förstås frågan om hur affären ser ut? Vem är inte intresserad av bilaffärer? Jodå, berättar ambassaden. Den är köpt för 241 945,00 RMB. Men en lekman kan ju tycka att det är lite konstigt att bilhandlaren lägger ut en bild på sin kund. Och kanske att ambassadören ställer upp som reklampelare.
Linkedin i KIna verkar inte vara helt fullbordat och det går inte att skicka meddelande till Xiaolin Yuan och kanske fråga om den gröna lådan. Han berättar i sin text att Helena Sångeland jobbad på Volvos fabrik tills han gick i pension. Och det var rörande när ambassadören tog upp det ett tal när hon tog emot sin ”officiella” bil i Kina.

Rolf van den Brink
rolf@dagensopinion.se