Markus Uvell bestämde sig för att starta eget efter att han och ledningen på pr-byrån Kreab inte kunde komma överens om hur relationerna till Sverigedemokraterna skulle skötas.
 
– Jag kommer att fokusera på skärningspunkten mellan opinionsanalys och opinionsbildning. Här finns en underutvecklad nisch i Sverige, utan specialiserade aktörer, och det är här mitt intresse alltid har legat. 
 
Finns fler personer involverade i planerna?
– Idéerna är mina och jag har precis börjat utveckla dem, men jag för samtal med personer som har liknande intresseområden och vars input jag är nyfiken på. Vi får se hur det utvecklas.

Varför kör du eget nu i stället för att bli anställd?
– Jag har haft liknande idéer i bakhuvudet i flera år, att bygga en egen verksamhet av det som alltid varit mitt specialområde. Men annat har kommit emellan, det ena jobbet har avlöst det andra, jag har blivit pappa och haft fullt upp i största allmänhet. Men nu är det dags att göra verklighet av funderingarna!

Lite om din vision?
– I hela mitt vuxna liv har jag varit enormt fascinerad av hur människor tänker, att försöka förstå vad som ligger bakom politiska attityder och värderingar. Varken traditionella undersökningsföretag eller pr-byråer räcker till när det gäller att verkligen gå på djupet med vad som driver attityder och hur de kan förändras. Konsekvensen kan bli att beslut fattas och kampanjer utformas på basis av otillräckligt eller i värsta fall direkt felaktigt underlag – till stora kostnader för aktieägare, medarbetare, medborgare och så vidare.
Jag vill testa de idéer jag utvecklat på det här området i en egen verksamhet, göra verklighet av saker jag funderat på länge. Första gången jag slutade på Kreab startade vi United Minds, hur den här idén utvecklas får jag se. Men jag är övertygad om att det finns massor att göra här.

Vilken typ av uppdrag har du fått in hittills?
– Under de två veckor som gått sen jag lämnade Kreab har det mest varit jul, men jag har fått in ett par analysuppdrag och ett par uppdrag som mer handlar om opinionsbildning. Nu när helgerna snart är slut kan jag sätta igång ordentligt, jag håller som bäst på att lösa en massa praktiska frågor kring namn, webbplats etc, berättar Markus Uvell.