Rud Pedersens kommunikationsbyrå i Göteborg, Welcom köper en webbyrå.

– De kommer att införlivas i Welcom. Det handlar om att gör integrerade jobb som är digitala, säger Welcoms vd, Joakim Brinkenberg, och lägger till:

– Welcom gör digitala jobb för alla byråer i Rud Pedersen.

Så ni är Rud Pedersens webbyrå?
– Det här med webbyråer är rätt förlegat. Idag har i stort sett all kommunikation digitala inslag.  De andra byråerna (inom Rud Pedersen) gör strategierna, men det är vi som gör själva kommunikationen, så på det viset har du rätt.

Handlar det om att rekrytera-digital-kompetens-genom att köpa-byrå?
 – Ja. Precis.

Efter förvärvet har Welcom runt 30 medarbetare.

Hur blir ni stärkta av de nya medarbetarna?

– Vi får mer strategisk kompetens och blir bredare och vassare, vi får också mer intern produktionskapacitet med både front end- och back end-programmerare. Det har vi inte haft direkt under byrån tidigare.

Backend?
– Det behövs för att få saker att funka och docka med andra delar.

Hur skulle du beskriva köpeskillingen?
 – Det ger vi ingen info om. Det är en investering, som vi gör som jag ser det.

”Våra medarbetare hamnar i ett större sammanhang, där vi gemensamt med andra specialister löser kommunikativa problem och skapar affärsnytta för alla kunder. Det handlar om en smart konstruktion som har alla förutsättningar att lyckas och det ska verkligen bli spännande att arbeta tillsammans med Welcom”, kommenterar WMYLs vd Anna Singer.

 

Rolf van den Brink